Elbilen Cupra El-born är presenterad

2020-07-10 08:15  

En modell som kombinerar hållbar mobilitet med unik karaktär och dynamik. Nu har Cupra El Born presenterats. Den första sportiga modellen från VW:gruppens MEB-plattform.

I fjol visade Seat upp sin elbil baserad på VW-gruppens MEB-plattform. Men istället för att lansera bilen själva, är det avknoppade prestandamärket Cupra som får den äran. För nu har en produktionsmodell presenterats.

Och utöver att vara den först elbilen från Seat/Cupra – så är det den första modellen på MEB-plattformen som beskrivs vara en sportig version.

Utseendemässigt har namnbytet inneburit att fronten arbetats om. Istället för en design som kan beskrivas som en kantig version av Teslas formspråk – har man satt dit en nedre grill och lagt en linje mellan strålkastarna. Motorhuven har även den ändrats om.

- Vi har tagit orginalkonceptet till nästa nivå och skapat en ny, sportig och dynamisk design. Dessutom har vi omarbetat det tekniska. Cupra El-born är ett levande bevis på att prestanda och elektrifiering är en strålande kombination, säger Wayne Griffiths, vd för Cupra, i ett uttalande.

Läs mer: Toyota hinner inte med i produktionen – stänger orderböckerna

De specifikationerna som presenteras känner vi igen från tidigare presentationer av MEB-bilar. Men en hel del utelämnas. Det som nämns är att batteriet är på 82 kWh (77 kWh netto) vilket ska ge upp till 500 km räckvidd. Men istället för 0-100 km/h väljer Cupra att prata om 0-50 km/h … och det klarar bilen av på 2,9 sekunder. Därtill är företaget noga med att säga att systemet bakom det dynamiska chassit (Dynamic Chassis Control Sport) som utvecklats inom MEB-plattformen är exklusivt för märket.

Räckviddsomnämningen på 50 mil är densamma som Audi anger för sin bakhjulsdrivna Q4 – (45 mil för den med dubbla elmaskiner) – så det låter inte helt osannolikt att El-born har en maskin som driver på bakaxeln. Men vad det kan vara för prestanda på den återstår att se.

Även head up display med så kallad förstärkt verklighet finns med.

Bilen kommer att byggas sida vid sida med koncernsyskonet ID.3 i tyska Zwickau och tanken är att det ska finnas ute till försäljning under 2021.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt