Elbilar

Efter Tesla-rekordet: Inte den mest kraftfulla Taycan som körde

Foto: TT

När en prototyp av Teslas kommande Plaid-version av Model S besökte Nürburgring slog den Porsche Taycans rekordtid med 19 sekunder. Nu kontrar Porsche: Det var inte vår snabbaste Taycan.

Publicerad

När elbilen Taycan satte vad de själva kallar varvrekordet för en fyradörrars elbil på Nürburgring för några veckor sedan lovade Teslas vd Elon Musk att triumfen inte skulle bli långvarig. Tack vare den nya Plaid-versionen av Model S verkar han ha fått rätt.

Du visste kanske inte att Elon Musk har hämtat namnet till Teslas körläge "Ludicrous" från Mel Brooks Star Wars-parodi Space Balls från 1987. Utöver den farliga hastigheten "ludicrous speed" nämner filmen även det ännu mer våldsamma läget "plaid", där det går så snabbt att omgivningen blir skotskrutig.

Elon Musk har meddelat att nästa vässade Model S kommer att kallas Plaid – och versionen ska lanseras inom cirka ett år. Det "skotskrutiga" handlar dock inte bara om ett körläge, utan bilen kommer att ha en annan drivlina med tre elmotorer – där två av dem ger kraft till bakaxeln. Det rapporterar Motor Authority.

Tidigare i veckan besökteTesla Nürburgring i Tyskland med en prototyp av bilen. Utöver beteckningen S P100D+, där plustillägget markerar den nya prestandan, har bilen blivit rejält skärmbreddad för att kunna rymma bredare däck. Och den nya versionen levererar.

Teslarati rapporterar att den tyska biltidningen Auto Motor und Sport klockade bilens varvtid, och även om ett handhållet stoppur inte är exakt så är det uppenbart ett den nya Teslan krossade Porsche Taycans varvtid. Enligt Auto Motor und Sport skiljer det 19 sekunder mellan de båda. Porsches elbil klarade varvet på 7 minuter och 42 sekunder, medan Plaid-versionen gjorde det på 7 minuter och 23 sekunder.

Om Plaids varvtid är korrekt uppmätt placerar sig Teslan i sällskap med exempelvis Ferrari Enzo och Pagani Zonda F Clubsport, som har avverkat sträckan på sju minuter och 24-25 sekunder.

Men nu går Porsche ut med att den Taycan-modell som körde på Nürburgring var Taycan Turbo, och inte den mer kraftfulla Taycan Turbo S, uppger Motor Authority och anger en namngiven produktionschef från Porsche som källa.

Båda modellerna har en toppeffekt på 460 kW (625 hk). Men Turbo S har en overboost-funktion som ger 560 kW (761 hk), jämfört med Turbo som har 500 kW (680 hk) i sin overboost-funktion.