Efter beskedet – Tesla högst värderade fordonstillverkaren i världen

2020-06-11 11:51  
Foto: Korbitr

I ett mejl till de anställda flaggade Elon Musk för att dra igång en volymproduktion av Tesla Semi. Det fick aktien att rusa – och nu är Tesla den högst värderade fordonstillverkaren i världen.

Många har varit skeptiska till tunga transporter med batteridrift, bland andra Daimler. 2018 genomförde Tesla Semi sin första långtur i USA. Lastad med batterier rullade fordonet 320 mil genom flera delstater. Samma år proklamerade Daimler att de skulle bli ledande på området, och presenterade två lastbilar – den ena en trailerdragare med ett batteripack på 550 kWh.

I det tunga segmentet lurar även konkurrenter som Nikola, och Elon Musk verkar tycka att det är dags att återta initiativet. Under onsdagen sa han till sin personal att det var dags att dra igång en volymproduktion av Tesla Semi. Mejlet till de anställda specificerade dock inte någon tidsram för tillverkningen. Sedan dess har Musk också bekräftat frågan på Twitter om ryktet stämmer med ett ”ja”. Det rapporterar Reuters.

Läs mer: Test: 7 kompakta elbilar – så klarar de konkurrensen

Reaktionen lät inte vänta på sig. Teslas aktie steg till ett värde över tusen dollar. Därmed blev också Musks bolag den högst värderade fordonstillverkaren i världen.  En lansering som kan ge aktien ännu mer skjuts är Teslas ”million mile battery”, som ska ge en längre räckvidd, bättre livslängd till ett lägre pris.

Tidigare satte Musk 2019 som år för produktionsstarten av Tesla Semi, vilket har flyttats fram till 2021. Det är dock oklart om detta står fast efter entreprenörens senaste schackdrag. Tillverkningen av batteri och drivlina ska ske vid Gigafactory i Nevada. Lastbilens övriga produktion kommer att ha en viss spridning.

John Edgren

Mer om: Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt