Den inhemska elbilen som ska elektrifiera Thailand

2019-06-24 14:28  

Ett helhetsgrepp på elektrifiering ska göra Thailand till ett elbilsland. Det hoppas energibolaget Energy Absolute som nu ska börja bygga elbilar, laddinfrastruktur – samt en batterifabrik.

I Asien sker elektrifieringen av fordon i diametralt olika takt. I Kina går det på högvarv, medan det i andra delar knappt existerar elbilar. Men en av sjusovarna håller nu på att få upp ångan rejält – och det tack vare en miljardär och hans holistiska vision.

Entreprenören Somphote Ahunai, som grundade och äger det thailändska energibolaget Energy Absolute, ser en enorm potential för elbilar i landet – och en lika stor möjlighet för egen del. Detta trots att det i dagsläget finns mindre än 1 500 elbilar i Thailand.

I fjol visade Energy Absolute upp en elbilsprototyp, och nu blir den verklighet. 

Elbilen Mine Mobility Spa1 är femsitsig, har 127 hästkrafter och med sitt 30 kWh-batteri så ska den klara upp till 200 km (NEDC) på en laddning. Och blandningen av överkomligt pris samt tillräcklig räckvidd verkar övertyga på en marknad där det främst säljs tvåhjulingar. Bland andra ska fem taxibolag sammantaget ha lagt ordrar på mer än 3 500 fordon. Totalt påstår företaget att ungefär hälften av den planerade årsproduktionen om 10 000 bilar redan är uppbokad.

Läs mer: Elbilen Ora R1 kostar 80 000 kronor och har en räckvidd på 25 mil

– Vi har försökt gå över till elbilar de senaste två åren, säger Theppanom Phinsuwan, som representerar taxibolagen i en intervju med Bloomberg.

Tittar man på priserna i landet är det lätt att se att Mine Mobility har en enorm fördel. Importtullar gör att konkurrenterna, särskilt Europeiska alternativ, blir mycket dyrare. Mine Mobility Spa1 har en prislapp på motsvarande 38 000 dollar. Det är 22 000 dollar mindre än en kinesisk BYD E6 och 35 000 dollar mindre än en Kia E-Soul. Tittar du på en belgiskbyggd Audi E-tron kostar den 162 000 dollar efter tullar på 80 procent.

Men för att ett land som har mindre än 0,004 procent elektrifierade fordon på vägarna ska kunna anamma elbilen krävs en fungerande laddinfrastruktur. I dagsläget har Energy Absolute 400 laddare i Bangkok med ytterligare 300 planerade i år. Dessa ska kunna hittas samt reserveras via en dedikerad app. På sikt har Energy Absolute som mål att det ska finnas en laddare var femte kilometer.

Läs mer: Nio presenterar sin andra elbil – crossovermodellen ES6

Dock slutar det inte där. Energibolaget har planer på att bygga en egen batterifabrik, har redan två nya bilmodeller på gång samt ögnar en expansion in i grannländerna.

Men de kommer inte vara ensamma allt för länge enligt Bloomberg har BMW, Nissan och Mercedes Benz planer på att börja bygga bilar i Thailand. Detta för att kunna undvika tullarna i Sydostasien. Så om Energy Absolutes elbilsoffensiv går hem återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt