De skapar en elbil av 80-talets rallyklassiker

2020-06-07 07:00  
Lancia Delta e-Integrale Foto: GC Kompetition

En ikon från slutet av 80-talet men med teknik från 2020. Snart finns Lancias klassiska Delta Integrale – med eldrivlina.

El-konverteringar av klassiska bilar är hett. Inte nog med att teknikbytet ger god prestanda – det gör även att dessa bilar får rulla i framtidens städer med strikta miljözoner.

Nu kommer Lancia Delta e-Integrale. Bakom bygget står franska motorsport-laget GC Kompetition som annars tävlar i Rallycross-VM.

Enligt Inside EV:s utgör konverteringen en del av en satsning på elektrifierade klassiker där e-Integrale är den första av flera. Exakt vad bilen får för prestanda återstår att se. Det enda som har avslöjats hittills är att drivlinan har utvecklas av systerbolaget GCK Energy som bland annat har byggt elektriska rallycrossbilar och som har valts att vara exklusiv laddinfrastrukturleverantör till FIA World Rallycross Championship samt Junior e-rallycross 2021-2024.

Läs mer: Deras eldrivlina kan anpassas på millimetern för alla klassiker

GCK lanserar e-Integrale samtidigt som de presenterar sin egen tävlingsbil för ovan nämnda serie. På Twitter skriver GCK att orderböckerna öppnar i oktober. Men hur många det kan bli tal om att bygga samt vad kostnaden hamnar på återstår att se.

Med sin satsning sällar sig GCK till en växande skara firmor med inriktningen att konvertera klassiker. Volkswagen har kommit med erbjudande om att transformera en bubbla till elbil, samt även folkabussar. Brittiska Swindon Powertrain lanserade nyligen en drivlinelösning som gör att alla bilar kan konverteras och Transition One hävdar samma sak.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt