Här är BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie: ”På efterfrågan från Skandinavien”

2020-05-29 16:00  

Fler drivlinealternativ och två nyheter som lär uppskattas i Sverige. Nu har BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie presenterats. Nytt är att laddhybrid i kombiutförande som får dra lite vikt.

BMW:s 5-serie är en identitetsmodell. Vi pratar om den bil som har hjälpt till att bygga upp märket sedan den introducerades i början av 70-talet. Nuvarande generation som lanserades 2016, har nu kommit till medelåldern – det är således dags för uppdatering.

Den förändring som det är lättast att lägga märke till är fronten där strålkastarna har smalnats av och fått L-formade led-ljus. Baktill har även lyktorna fått ny design för att bilen ska hålla sig fräsch i ytterligare några år.

Även interiört har det piffats en del, men det krävs en riktig BMW-konnässör för att veta vilka detaljer som har uppdaterats.

Uppdaterat drivlinan

Något som däremot kommer märkas desto mer är drivlineutvecklingen. BMW ser till att bredda utbudet av laddbara alternativ. Och det är den biten vi tittar närmare på.

Så vad innebär det här? Jo, dels kommer nuvarande 530e även med fyrhjulsdriftssystemet Xdrive och dels kommer den som kombi. Två saker som många efterfrågat.

Läs mer: Lyssna – så här kommer Polestar 2 att låta

BMW säger att de har uppdaterat drivlinan, vilket avspeglas i att prestandasiffrorna skrivits om en hel del. För nya 530e innebär det att man kommer ytterligare nio kilometer på en laddning och att den blandade förbrukningen enligt WLTP har tryckts ner med 0,2 liter per tio mil. Även accelerationen har förbättrats med 0,3 sekunder tack vare att du som förare nu kan få en extra-boost på 40 hästkrafter vid hårt gaspådrag.

En sak som lär få många spekulanter att utbrista ”äntligen!” – som inte avslöjas av de siffrorna, är att tyskarna nu som sagt erbjuder kombikaross samt möjligheten att dra lite tyngre. Det senare innebär att man får häkta på upp till 1 700 kg på kroken. I kombination med Xdrive ökar det här till två ton.

Foto: BMW

Siffrorna för kombin är inte helt klara, men där handlar det om en förbrukning på mellan 0,19-0,21 liter per mil och ett utsläpp på – 43-47 gram/km, men det blir något mer om man väljer den fyrhjulsdrivna varianten.

Därtill kommer det en helt ny version kallad 545e där man istället för den fyrcylindriga bensinmotorn har lånat in den sexcylindriga som sitter i 754e. Det gör att de som vill ha mer tryck i lådan då kan välja denna och får då 394 hästkrafter och 600 Nm till förfogande. Och trycker man på gaspedalen rejält så kommer accelerationen 0-100 km/h då avklaras på 4,7 sekunder.

”Påverkar inte körkänslan”

I samband med premiären var Ny Teknik med vid en kort frågestund med Peter Heinrich, ansvarig för uppkoppling och laddbara drivlinor på 5-serien. Han sa att de omarbetat drivlinan vilket gett bättre systemprestanda. Som exempel kommer den nya bilen längre på el och har därför ett lägre utsläpp än den tidigare versionen. När man bryter ner siffrorna framgår det dock att elmotorn nu levererar en något lägre effekt än tidigare, men det menar Peter Heinrich inte kommer märkas bakom ratten.

– Jag kan lova dig att de ändringar vi gjort inte kommer påverka körkänslan eller hur du upplever bilen, svarar han.

Peter Heinrich, ansvarig för uppkoppling och laddbara drivlinor på 5-serien. Foto: BMW

En intressant sak som BMW väljer att inte göra – är att lansera en dieselhybrid. Mercedes har ju numera som enda tillverkare sett till att ha både laddbara bensin- och dieselalternativ. Och i många fall brukar det sneglas en hel del de tyska kollegorna emellan. Men den vägen tror inte Peter Heinrich är den rätta.

– Jag är medveten om att det existerar dieselhybrider. Men i nya 530e har vi redan ett lågt koldioxidutsläpp på 30-42 gram/km och de bättre värden en diesel skulle ge är minimala. För de som i sin dagliga körning har längre sträckor så tycker jag att en vanlig diesel skulle vara ett bättre alternativ. Sen tillkommer det ju även att diesel inte är ett bränsle som säljs på stora delar av världsmarknaden. Vi tror att det perfekta användarvärdet för laddhybrider är för de som gör korta resor och endast relativt få gånger kör långt. Effektiviteten i det totala systemet är bäst i den här kombinationen. För de användare där diesel skulle haft en bättre effektivitet – så förordar vi att de istället väljer en rent dieseldriven bil.

Läs mer: Provkörning: BMW X1 Xdrive 25e – ”Räckvidden på el är i kortaste laget”

Något som även kommer påverka utsläppen, och som Peter Heinrich är väldigt snabb att påpeka, är företagets system för att hantera utsläppsfria zoner. Detta genom ett slags geofencing.

– Vi är stolta över E-drive zone-systemet. Det är helt intern teknik och baseras på GPS-data. Det innebär att vi i samarbete med städer definierat vilka zoner som gäller i våra kartor. I dessa kan vi se till att bilen drivs av batteriet – och när en rutt är planerad in i en zon kan vi se till att batteriet är tillräckligt laddat för att klara sträckan. Vi var snabbast och smartast med det här. Förhoppningsvis kopierar andra oss, men vi har det här redan i 80 städer, säger han.

Dragmöjligheter glädjer

Även om kombikaross och dragmöjligheter glädjer många här i Sverige och något BMW säger att Skandinavien har varit drivande marknad för, finns det en sak som BMW inte ids att bjuda på: svenska. Så även framöver får du prata engelska eller annat utländskt språk med röstassistenten. Ett beslut som Peter Heinrich försvarar.

– Svenskar är bra på engelska, så för tillfället kommer vår assistent att prata engelska med er. Om det blir så för evigt, det får vi se. På vissa marknader är det lokala språket en nyckel, medan det på andra är mer ok att köra på engelska, så ännu så länge – ingen svenska, avslutar han.

Produktionen av den uppdaterade 5-seriehybriden drar igång i sommar och mot slutet av året kommer även Touring-varianten samt 545e att börja byggas. 545 000 kr kostar vanliga 530e, priset för Xdrive-versionen ligger på 568 000 kr.

Felix Björklund

Mer om: BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt