BMW satsar på elbilar med fyra motorer

2022-08-18 12:47  
Testbilen har en modifierad kaross från BMW i4 M50. Foto: BMW

Elektrifiering är framtiden och för BMW:s prestandadivision satsar man hårt på att få den nya tekniken att passa dna:t. Därför har man utvecklat en ny drivlina med fyra elmotorer.

Att framtiden är är elektrisk kanske inte kommer som en chock. BMW har nte satt ett pensionsår för fossildrift – men 2030 ska hälften av försäljningen var helelektris. Det påverkar även prestandabilarna.

I dagsläget erbjuder tillverkaren två elbilsalternativ med M i modellbeteckningen, I4 M50 och IX M60. Därtill kommer I7 M70 lanseras nästa år. Dessa har förvisso fått en teknisk massage av M-divisionen, men de är inte fullödiga M-bilar.

Läs mer: Provkörning: BMW IX M60 – ”Får du verkligen valuta för pengarna?”

Nu avslöjar BMW att den första eldrivna rena M-modellen är i faggorna – och då har man höjt ribban betydligt när det kommer till ”dynamiska egenskaper och prestanda”.

En elmotor för varje hjul

Den testbil BMW nu visar har en modifierad kaross från en I4 M50, men under skalet är det något helt annat. Det mest intressanta är att ingenjörerna valt att utveckla en drivlina med fyra motorer, en för varje hjul.

En central styrenhet håller ordning på det hela och ska exakt och steglöst kunna skicka kommandon via lamellkopplingar och differentialer till de olika motorerna, enligt företaget.

Kraftöverföringen baseras på bland annat värdena från pedalläget, styrvinkel, längs- och sidacceleration samt hjulhastigheter.

Läs mer: Nytt batteri ska ge BMW IX 100 mils räckvidd

Själva anger BMW att denna uppsättning ska ge en dynamik och känsla som är omöjlig att få till med ett konventionellt drivsystem.

– Elektrifiering öppnar upp helt nya möjligheter för oss att skapa M-typisk karaktär. Vi kan redan se hur vi kan utforska den här potentialen till max, säger Dirk Häcker, utvecklingschef på BMW M, i ett uttalande.

Oklart i vilken modell drivsystemet hamnar

BMW går inte in i tekniska detaljer eller reda specifikationer, men så är den bil man använder nu bara en testbänk. Det återstår alltså att se i vad för produktionsmodell drivlinan hamnar.

Sedan tidigare har konceptet XM, en rejäl crossover som förevisar den första nya M-bilen sedan M1 från 1978 visats upp. Dock handlar det där om en hybrid – inte en ren elbil.

Felix Björklund

Mer om: BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt