BMW satsar på effektivitet istället för stora batterier

2019-12-19 13:45  

Batterier är dyra, så istället för att sätta in rejält tilltagna enheter i sina elbilar väljer BMW ett annat spår. Deras modeller ska få samma räckvidd som konkurrenterna – men detta på grund av högre effektivitet.

(Uppdaterad)

Tyska BMW har i dagsläget en elbil, I3, ute på marknaden. Men tillverkaren har investerat stort på elektrifiering och fram till 2023 ska hela tolv nya elbilar lanseras. Och ett adelsmärke för dessa ska vara effektivitet.

Först ut är modellen IX3 som börjar produceras efter årsskiftet. Nu avslöjar BMW att denna crossover ska ha en räckvidd på över 440 km (WLTP) detta från ett batteri med nettokapacitet på 74 kWh. Siffror som preliminärt pekar på att bilen har en energiförbrukning på under 2,0 kWh/mil. Vidare består drivlinan av en elmaskin på 286 hästkrafter som levererar kraften ner på bakaxeln.

Läs mer: Nobelpristagare: I det ögonblicket föddes litiumjonbatteriet

Drivlinan och batteri är en del av vad BMW kallar för sin femte generation elektriska drivlinor. Och jämfört med tidigare generation är bland annat energitäten på cellnivå cirka 20 procent högre. Dessutom sitter elmaskin, systemelektronik och växellåda i en och samma modul vilket dels innebär betydligt lägre vikt, men även en mindre förpackning vilket ger större flexibilitet i utformningen av fordon.

Men hur bra är då effektiviteten i IX3? En förbrukning på under 2,0 kWh/mil är ingen revolution. Många elbilar levererar bättre än så. Men jämfört med exempelvis Audi E-tron och Mercedes EQC är det tillfredsställande. Dessutom ska man komma ihåg att IX3 är en crossoverkaross.

Felix Björklund

Mer om: BMW Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt