BMW:s teknikbyte går i Teslas fotspår – kapar kostnader rejält

2022-05-18 12:32  
BMW:s Neue Klasse-plattform ska sättas i produktion i mitten av årtiondet. Foto: BMW

Tillverkaren skiftar till cylindriska battericeller, som i Teslas bilar. BMW:s sägs dock få en högre energitäthet – och skiftet ska sänka deras kostnader med 30 procent.

Stigande kostnader för batterimaterial som nickel och litium gör elbilarna dyrare, vilket skär i tillverkarnas marginaler.

BMW:s kommande generation av elfordon ska gå i produktion 2025. För Neue klasse-plattformens nya batteripack följer tillverkaren i Teslas fotspår när BMW går över till cylindriska battericeller. Neue klasse är den nya flexibla arkitektur för elbilar som ska ta över när BMW:s existerande elbilsarkitekturen skrotas 2025.

De nya designen förväntas sänka bolagets kostnader för batterierna med 30 procent. Det anger källor till Bloomberg. De hävdar även att BMW:s battericeller kommer att ha en högre energitäthet än Teslas – utan att ge några specifikationer eller detaljer om vad det är i kemin som ger det resultatet.

Läs mer: Bilindustrin: Hur kan elbilen Mini EV kosta bara 50 000 kronor?

Battericellerna ska produceras av biltillverkarens nuvarande underleverantörer, enligt uppgiften. I dag tillverkas BMW:s batterier av Northvolt i Sverige, sydkoreanska Samsung SDI samt kinesiska Catl och EVE Energy. Neue klasse-plattformen förväntas ha ett livsspann på 15-20 år. Enligt Carscoops räknar BMW med att introducera batterier med fast elektrolyt ett antal år efter att plattformen har satts i produktion.

Läs mer: Då serietillverkar BMW ett solid-state-batteri

Blir ingen bas för BMW:s förbränningsmotorer

Det har tidigare funnits uppgifter om att plattformen även skulle utgöra bas för fordon med förbränningsmotorer, men BMW:s vd har nu proklamerat att så inte blir fallet för Neue Klasse.

”När den når marknaden så kommer den att vara koncentrerad på segmentet kring 3-serien, och vid det läget kommer marknaden att ha utvecklats till en storlek som gör det vettigt att bara ha en drivlina i den arkitekturen”, sade vd:n Oliver Zipse i ett uttalande, skriver Motor1.

John Edgren

Mer om: BMW Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt