Elbilar

BMW:s teknikbyte går i Teslas fotspår – kapar kostnader rejält

BMW:s Neue Klasse-plattform ska sättas i produktion i mitten av årtiondet. Foto: BMW

Tillverkaren skiftar till cylindriska battericeller, som i Teslas bilar. BMW:s sägs dock få en högre energitäthet – och skiftet ska sänka deras kostnader med 30 procent.

Publicerad

Stigande kostnader för batterimaterial som nickel och litium gör elbilarna dyrare, vilket skär i tillverkarnas marginaler.

BMW:s kommande generation av elfordon ska gå i produktion 2025. För Neue klasse-plattformens nya batteripack följer tillverkaren i Teslas fotspår när BMW går över till cylindriska battericeller. Neue klasse är den nya flexibla arkitektur för elbilar som ska ta över när BMW:s existerande elbilsarkitekturen skrotas 2025.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här