BMW:s elbil I4 – så mycket kostar den

2021-06-03 10:46  

Traditionell BMW-körglädje i en elbil. I höst kommer sedanen I4 och nu får vi reda på vad modellen kostar.

För alla som suktar efter en elbil, men inte är intresserade av de crossovers och suvar som är på modet. I samband med att de nu öppnar upp orderböckerna för I4 så säger BMW att ”elektrifieringen nu nått hjärtat av BMW-varumärket”.

Vid lanseringen kommer I4 att erbjudas i två versioner. Dels I4 Edrive40 och dels en mer potent som benämns I4 M50.

Läs mer: Rapport: Elbilarna prismässigt lika bensinbilar runt 2026

Den förstnämnda har en elmotor om 340 hästkrafter som driver på bakhjulen, och tack vare ett batteripack om 80,7 kWh netto ska de försiktige kunna ta sig 590 km på en laddning. 

M50-bilen har dubbla maskiner, en systemeffekt på 544 hästkrafter och räckvidd på 510 km. Om man exercerar drivlinan till fullt så ska det gå att accelerera 0-100 km/h på 3,9 sekunder.

M50 kostar som en Polestar 2

Oavsett vilken version man väljer så är det snabbladdning på upp till 200 kW alternativt växelströmsladdning på 11 kW. På det praktiska kontot kan skrivas att modellen är femsitsig, har ett bagageutrymme på 470 liter (1 290 l med fällda säten) samt ska klara av att dra upp till 1 600 kg. 

Och så till priset? Edrive40 startar på 625 000 kronor och M50 kostar ytterligare 100 000 kronor.  Alltså en summa som innebär att BMW:s prestandasedan ligger i ungefär samma prisläge som Polestar 2 och Tesla Model 3.

Fakta: BMW I4

BMW I4 M50

Motor: Två elmotorer

Maxeffekt: 190 kW/ 258 hästkrafter främre motor och 230 kW/ 313 hästkrafter på den bakre, 

Systemeffekt: 400 kW/ 544 hästkrafter

Max. vridmoment: 795 Nm

0-100 km/h: 3,9 sekunder

Elektrisk räckvidd: 510 km (enligt WLTP)

Batterikapacitet (brutto/netto): 83,9 / 80,7 kWh

Max laddeffekt AC/DC: 11 kW AC, upp till 200kW DC. Bilens räckvidd kan utökas med 140 km på tio minuter, från ett utgångsläge med 10 procents laddningsnivå.

Bagageutrymme: 470 liter / 1 290 liter med fällda säten

Max dragvikt: 1 600 kg

Pris från: 725 000 kr

 

BMW I4 eDrive40

Motor: Elektrisk motor med bakhjulsdrift. 

Maxeffekt: 250 kW / 340 hästkrafter

Maximalt vridmoment: 430 Nm

0-100 km/h: 5,7 sekunder

Elektrisk räckvidd: 590 km (enligt WLTP)

Batterikapacitet (brutto/netto): 83,9 / 80,7 kW

Max laddeffekt AC/DC: 11 kW AC, upp till 200 kW DC. Bilens räckvidd kan utökas med 164 km på endast tio minuter, från ett utgångsläge med 10 procents laddningsnivå.

Bagageutrymme: 470 liter / 1 290 liter med fällda säten

Max dragvikt: 1 600 kg

Pris från: 625 000kr

Felix Björklund

Mer om: BMW Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt