BMW fortsätter elektrifieringsoffensiven – släpper ny laddhybrid

2019-09-27 15:00  

Den är uppdaterad och finns nu i en ny tappning med sladd. BMW rullar vidare på sin elektrifieringsresa och presenterar X1 som laddhybrid.

Nu får vi reda på vad bilen, som officiellt heter X1 Xdrive25e, har att erbjuda. Under huven finns en 1,5-liters trecylindrig bensinmotor som kan leverera 125 hästkrafter. Som partner till denna sitter en elmotor om 95 hästkrafter. Tillsammans ska de kunna ge maximala 220 hästkrafter. 

Elmotorn hämtar sin energi från ett 9,7 kWh stort batteri som ska kunna ge upp till 50 kilometers utsläppsfri färd (WLTP). Tittar man på effektiviteten i drivlinan ska modellen ha en blandad förbrukning på 0,2 liter bensin per mil och 15 kWh/100 km. Dessa siffror är preliminära.

Läs mer: Elbilen liknas vid en låda på hjul – ska skaka om marknaden

Med en laddbox hemma ska det ta 3,6 timmar att fulladda sin bil, och accelerationshastigheten ligger på 0–100 km/h på sju sekunder blankt.

En mer intressant siffra är att bagageutrymmet är på 450 liter, en minskning jämfört med vanliga X1 på 505 liter, och fäller man baksätena (40:20:40) så får man plats med 1 479 liter. Drag finns på tillvalslistan och maximalt får du häkta på 750 kilo.

Laddhybriden kommer att vara en viktig del av BMW:s X1-erbjudande, dock börjar inte produktionen förrän i mars 2020. Vad den kommer att kosta är inget BMW annonserat än.

Felix Björklund

Mer om: BMW Laddhybrid

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt