Biljättens nya satsning – bygger nytt snabbladdningsnät

2021-10-22 07:00  
Foto: Stellantis

Ett nytt laddnätverk för alla – men med specialerbjudanden för vissa bilmärken. Nu berättar biljätten Stellantis man ska bygga snabbladdare på över 15 000 ställen i Europa.

Det är inte särskilt länge sedan som samtliga traditionella biltillverkare avfärdade tanken om att involvera sig i laddinfrastruktur. ”Vi har inte byggt mackar – varför skulle vi börja bygga laddstationer” var det stående svaret från alla.

Det hindrade dock inte Tesla från att fortsätta utbyggnaden – och att utöka dominansen i elbilsförsäljningen.

Snart började saker ändras. Ionity skapades, och vid sidan av det pratar flera tillverkare om att infrastrukturen spelar större roll. I Ionity-samarbetet ingår VW-gruppen, BMW, Mercedes, Ford samt Hyundaikoncernen. Att vara en av delägarna ger fördelar för de olika märkenas bilköpare, medan andra får stå vid sidlinjen.

Det har fått biljätten Stellantis att agera. I Stellanatis-koncernen ingår bland annat annat Peugeot, Opel, Citroën, DS, Jeep, Chrysler, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Ram och Dodge ingår, att agera.

Läs mer: Nya laddstationen ska leverera 3 MW – utmaning för elnätet

Italien först ut i Stellantis satsning

I ett pressmeddelande meddelar Stellantis att de har ingått ett partnerskap med operatören Thef Charging om att skapa ett omfattande laddnätverk i Europa.

Fram till 2025 ska man bygga ”över 15 000 platser i Europa med över två miljoner parkeringsplatser”. I nuläget är Stellantis sparsamt med detaljer om projektet. Men det handlar framför allt om snabbladdare som ska byggas vid allt från flygplatser till sportarenor, parkeringshus och hotell.

Satsningen kan jämföras med Ionitys 400 laddstationer, samt Tesla som har laddning på över 600 platser.

De första laddarna i Stellantis jätteprojekt sätts i drift nu under hösten i Italien.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt