Beskedet: Då ska alla Fordar i Europa vara elbilar

2021-02-22 16:23  
Elbilen som blir Fords första volymmodell avsedd för vår marknad kommer att börja produceras i Köln med start 2023. Foto: Ford

Nu meddelar Ford att alla deras personbilar i Europa ska kunna köras utsläppsfritt inom fem år. Och 2030 säljer bolaget uteslutande rena elbilar.

Det har gått många år sedan Ford målade upp sin ambitiösa framtidsvision kring en elektrifierad fordonsflotta, och den amerikanska biljätten verkar inte vika från den inslagna vägen. Till 2025 ska bolaget investera minst 22 miljarder dollar på elektrifiering globalt, vilket är nära dubbelt så mycket som de tidigare offentliggjorda planerna. Det skriver Ford i sitt pressmeddelande.

En miljard dollar, motsvarande drygt 8,3 miljarder kronor, ska gå till att bygga om fabriken i Köln för en renodlad produktion av elektrifierade modeller. Därmed blir "Ford Cologne Electrification Center" först i sitt slag bland bolagets europeiska anläggningar.

Läs mer: Provkörning: Audi A8 60 TFSIe – ”En diskret och teknikspäckad direktörsvagn”

– Beslutet att omvandla vår produktions- och utvecklingsanläggning i Köln till Fords center för e-mobilitet i Europa skickar en viktig signal till hela arbetsstyrkan. Det ger våra anställda ett långsiktigt perspektiv, och uppmuntrar dem samtidigt att vara med och forma den här elektrifierade framtiden, säger Martin Hennig, styrelseordförande för the General Works Council vid Ford-Werke GmbH.

Och nu går Ford ut med att alla personbilar avsedda för Europa-marknaden kommer ha kapacitet för nollutsläpp till 2026 – och 2030 så kommer man bara att erbjuda rena elbilar till kunderna i Europa. Bland de batteridrivna personbilarna kommer den första volymmodellen avsedd för vår marknad att börja produceras i Köln med start 2023, och Ford överväger nu även en andra uppföljare.

Läs mer: Första elbilen skapad enbart för "ride-hailing"

John Edgren

Mer om: Ford Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt