Bekräftat: Genesis lanserar elbilen GV60 i Europa

2022-02-24 10:44  

I fjol tog Hyundaigruppens lyxmärke Genesis klivet in på vissa europeiska marknader. Nu ska man dock etablera sig ordentligt, detta med elbilen GV60 som spjutspets.

Det var Toyota som först kom på idéen med att starta ett separat premiummärke för att kunna nå nya målgrupper. Det var så Lexus föddes och lite senare kontrade Nissan med sitt Infiniti. Men strategin har även använts på den koreanska halvön där Hyundai har märket Genesis.

Men det har främst varit för den inhemska samt nordamerikanska marknaden. Till Europa kom man först i fjol och då handlade det om suvar och sedaner som framför allt drevs på bensin. Gammal-premium så att säga. Nu blir det ändring på det – crossovern GV60 ska lanseras.

Läs mer: Så mycket kostar Kias nya E-Niro

GV60 är Genesis första dedikerade elbil och bygger på samma plattform som Hyundai Ioniq 5 samt Kia EV6. Modellen är till utseendet en crossover men då med trendriktigt sluttande ”coupétak”, storleksmässigt är den något mindre än Ioniq 5.

GV60 kommer i tre alternativ

Modellen ska erbjudas i tre alternativ, Premium, Sport samt Sport Plus. Samtliga med en batterikapacitet på 77,4 kWh. Den förstnämnda är bakhjulsdriven, med en elmotor om 168 kW och en räckvidd på pappret om 451 km.

Sport har dubbla elmotorer, 160- samt 74 kW, och den ska klara av 400 km på en laddning.

Toppmodellen kanske inte imponerar med räckvidd, bara 368 km, men denna har istället dubbla elmotorer om 160 kW vardera, en boost-funktion som i tio sekunder ger 20 extra kW samt ett speciellt ”Drift Mode”.

Läs mer: Sverige tredje dyraste land att köpa en Tesla Model 3

Oavsett version så är snabbladdning en paradgren där GV60 tack vare ett 800-voltssystem ska klara av att ladda 10-80 procent på 18 minuter. Därtill har bilen, likt EV6 och Ioniq 5, även ombordladdare på 11 kW samt kan leverera 3,6 kW V2L (vehicle to load).

Något som ännu så länge inte är klart är vad priset på bilen blir – eller om den ska säljas i Sverige.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt