Audi visar första bilderna – så blir Q4 E-tron (på insidan)

2021-03-10 10:49  

En helt ny elbil och den första på MEB-plattformen. Nu har Audi börjat lätta på locket kring nya Q4 E-tron. Och intressant nog har man valt att ta ett digitalt kliv tillbaka på ett par områden.

Det har inte varit någon hemlighet att Audis version av VW ID.4 är på gång. Man har redan visat koncept och stakat ut den väg som märket med de fyra ringarna ska ta med hjälp av VW-gruppens MEB-plattform.

Sin vana trogen har Audi bjudit in till en flerstegsraket kring premiären, som är satt till mitten av april. Redan nu får vi se hur bilens interiör ser ut.

Insidan skiljer sig en del mot de traditionella bilarna – men även mot vanliga E-tron. Faktum är att den har mest gemensamt med lyxmodellen E-tron GT. Detta i form av en liknande böj på instrumenteringen, samt hur växelväljare, knappar och ”medievred” har implementerats.

Läs mer: Uppstickaren Lucids plan: En pickup samt Model 3-utmanare

Audi har insett att allt inte ska läggas i pekskärmar. Nej, här säger man sig ha lyssnat på kunderna och återgått till fysiska knappar och vred för klimatanläggning.

– En av våra filosofier är att design och funktion ska gå hand i hand, vi måste balansera och en feedback som vi har fått är att exempelvis klimatkontroll och sätesvärme ska vara med knappar, säger Pirmin Reimeir, teknisk projektledare för Q4 E-tron, under en frågestund.

Det innebär att man som förare har, precis som i E-tron GT, en infotainmentskärm uppe på instrumentbrädan och under den en rad med knappar. Här har det digitala fått ta ett steg tillbaka.

Audi visar upp sin kommande elbil Q4 E-tron. Den första på MEB-plattformen. Foto: Audi

En sak man dock har valt att lägga ”touch” på är rattknapparna. Audi kallar det för en ny generation rattar, men även om det ser modernt ut så är det inte alltid så användarvänligt.

– Jag vet att det har funnits viss kritik mot touchknappar och jag förstår att när man manövrerar i hög hastighet så kanske det är lite svårt. Men vi har jobbat hårt med det här och utvecklat den fysiska knappen. Jag kan säga att det kommer att vara ett väldigt tydligt Audi-klick, säger Pirmin Reimeir.

Audis största skärm någonsin

Som standard kommer Q4 med en 10,1 tumsskärm, men för den som adderar ett tillvalskryss så går det att få en 11,6 tumsskärm. Den senare är enligt Audi den största de någonsin satt in i en bil.

Framför ratten, som i Q4 är det också en stor skärm. Det digitala förarklustret är detsamma som det Audi erbjuder i flertalet modeller.

Precis som VW ID.3/4 samt Skoda Enyaq så erbjuds Q4 med head up display. Och precis som i koncernsyskonen så har denna begåvats med så kallad ar-teknik. Det innebär att den projicerar upp saker som körriktningspilar samt sidlinjer – vilket då ska göra det enklare och säkrare att ta sig dit man ska.

Audi visar upp insidan av sin kommande elbil Q4 E-tron. Den första på MEB-plattformen. Foto: Audi

På frågan om varför Q4 inte erbjuds med samma digitala backspeglar som på den större suven E-tron säger Pirmin Reimeir att de övervägde att ha med dem – men strök dem mot slutet.

– De fanns med i början av utvecklingen, men intresset från kunder var inte så stort. Eftersom de har en så pass stor inverkan på hur interiören utvecklas så var det inte aktuellt att ta med dem om endast ett fåtal kunder skulle välja tillvalet.

Läs mer: Elbilar kan få extra besiktningspunkter: ”Det saknas”

En annan nyhet är att de främre dörrarna fått ett ny plats för dryckesflaskor. De är placerade framför fönsterhissarna. Andra saker vi får reda på i interiören är att Q4-etron har plats för 520 liter i bagaget. När man fäller baksätet, något som går att göra i 40:20:40 så får man 1 490 liter att packa om man fyller hela utrymmet upp till tak. Audi säger att det här är ett bevis på plattformens enorma styrka.

Audi visar upp insidan av sin kommande elbil Q4 E-tron. Den första på MEB-plattformen. Foto: Audi

– Vi har en kompakt suv stor som en Q3 när det kommer till exteriördimension, men interiörutrymme som en Q5. Det här är utrymme som överträffar konkurrenterna i premiumsegmentet, säger Pirmin Reimer.

Och ja det stämmer, men jämfört med VW:s ID.4 så har bilen något kortare hjulbas samt mindre packutymme.

Officiell premiär för Q4 blir det om lite drygt en månad.

Felix Björklund

Mer om: Audi E-TRON

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt