Audi om nya E-tron Sportback: ”Det här är unikt i en seriebil”

2019-11-21 09:52  

Med E-tron Sportback har Audi försökt bocka av alla segment i en och samma bil. ”Vi tänkte först på en sedan, och även en pick up – men den bästa lösningen var denna sportback”, säger Jens van Eiken på Audi.

I fjol var det E-tron som stod i strålkastarljuset för Audi. Det var märkets första elbil och starten på en ny era. Nu kommer andra kapitlet i den historien, och detta i form av samma bil men med en ny taklinje.

E-tron Sportback visas just nu på bilmässan i Los Angeles, men Ny Teknik fick en exklusiv förhandsvisning av bilen redan i somras. Och där passade vi på att prata med mannen som är ansvarig för produktlinjen E-tron, Jens van Eiken.

Själva bilen grundar sig på E-tron, men i stället för en traditionell suv-taklinje har man kapat ner den för att få slankare linjer (och trängre om flinten för dem som sitter bak). Helt enkelt så har man tagit A7-linjerna och applicerat på sin elsuv. 

– I grunden är det en designskillnad, vi testade olika tankar men landade i ett experiment där vi tog A7-karossen och satte på e-tronplattformen. Då fick vi till vad vi ser som en elegant design. Det är nästa samma komponenter fram till B-stolpen och under fönsterlinjen har allt lyfts över. Visst, bakdörren blir annorlunda i och med taklinjen, men utöver det har vi arbetet med hur bilen känns samt en hel del för att få ut mer räckvidd, säger Jens van Eiken.

Projektet ett riktigt ”win-win”

Enligt van Eiken var projektet ett riktigt ”win-win” mellan ingenjörs- och designavdelningen. De senare fick en helt ny modell och de förstnämnda kunde återanvända i stort sett alla komponenter.

– Det är inte ofta man kan göra så här, vi behövde inte göra massa nya verktyg eller krocktester och fick ändå till en bil som ser helt annorlunda ut för kunden.

Men bara för att mycket är återanvänt innebär inte det att Sportback bara ett designderivat. Med bilen lanserar Audi vad de påstår är världens första strålkastare med pixelprojektion. Genom att använda DMD-teknik (digital micromirror device) med en miljon av dessa mikrospeglar kan bilen projicera texter och bilder.

Om det var lagligt skulle bilen i stort sett kunna spela upp filmer med stråklastarna. Men på grund av regleringar är funktioner begränsade till att lysa upp filer, markeringar och ”peka” ut andra trafikanter eller risker.

– Det här är unikt och något som enbart några få Maybach-bilar har haft. Det här innebär att vi levererar den första riktiga serieprodukionsbilen med tekniken, säger Jens van Eiken.

Läs mer: Nya tester visar: Audio E-tron säkraste elbilen hittills

Rent tekniskt är E-tron Sportback identisk med vanliga E-tron. Det innebär ett 95 kwh-batteripack och dubbla elmotorer om totalt 300 kW/408 hästkrafter.

Men i och med den nya modellen introduceras en hel del förbättringar. Programchefen säger att samtliga kommer att återföras till originalbilen även från och med 2020 års modell.

Så vad har de då gjort? Jo, en hel del justeringar och uppgraderingar som sammanlagt gör att bilen klarar sig 448 km på en laddning.

– Bromsoken har hårdare fjädring, vi har installerat en ny vattenpump och spoiler samt en diffuser som ger längre räckvidd. Men de stora skillnaderna är att vi nu kopplar loss framaxelmotorn vid rullning, att säkerhetsbufferten i batteriet har minskat samt att aerodynamiken i karossen är bättre, säger han.

Läs mer: Så mycket kostar budgetversionen av Audi E-tron

En annan fördel som bilen har är snabbladdning. Jens van Eiken menar att Audis lösning med kontinuerlig 150 kW-laddning är överlägsen. På frågan om vad han tycker om att Tesla-bilar klarar mer blir han märkbart irriterad.

– Det är skillnad på snabbladdning och verklig snabbladdning, säger han. Visst, tittar man på laddkurvan för en Model 3 så har den en högre topp. Men det är momentant och endast under optimala förhållanden där du nästan måste ha tomt batteri för att komma upp i utlovad tipphastighet. Vi garanterar 150 kW i 30 minuter vilket är verklig prestanda.

Men utöver en teknisk finslipning menar Jens van Eiken att den nya modellen gör E-tron attraktivare för en bredare skara. Och i dagsläget ser de inte några konkurrenter om kunderna.

– Kanske skulle man kunna se Jaguaren (I-Pace) som en rival. Och vi får se vad ni säger när vi kommer med en mer prestandastark version.

Här har Audi hittat extrakilometrarna till E-tron Sportback

* Bromsoken har hårdare fjädrar. Något som gör att vi kan ha längre avstånd till bromsskiva vilket minskar eventuell friktion +1,5 km

* En ny vattenpump har installerats som ersätter de två som tidigare kylde motorerna + 1 km

* Frikoppling av framaxelmotorn +10 km* S-line paket med ny spoler, kofångare fram och bak, ny diffuser samt fälgar + 3 km

* Mer aerodynamisk kaross (0,25 cd) + 10 km– Mindre säkerhetsbuffert i batteriet, nu nio procent i stället för tolv procent + 15 km

Audi E-tron Sportback

Pris: Inte avslöjat än

Längd: 490 cm

Bredd: 194 cm

Höjd: 162 cm

Vikt: 2 560 kg

Bagageutrymme: 555 liter + 60 liter stuvutrymme

Maximal dragvikt: 1 800 kg

Motorer: Två stycken asynkrona

Systemeffekt: 300 kW – 408 hästkrafter

Vridmoment: 660 Nm

Toppfart: 200 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder med boostfunktion. Officiell förbrukning: 2,37 kW/mil Förbrukning under testet: 2,44 kW/mil

Batteri: 95 kWh

Räckvidd: 448 km WLTP

Snabbladdningskapacitet: 150 kW/400 v i 30 minuter. Detta i spannet 5-70 procent. 10 mil tar 10 minuter under dessa förhållanden

Ombordladdare: 11 kW, någon gång under 2020 kommer tillvalet att lägga till ytterligare en så att man kan ladda i 22 kW

Övrigt: Precis som vanliga E-tron lanseras modellen även i en instegsmodell kallad 50. Denna har 71 kWh batteri, 230 kW effekt i motorerna och snabbladdning på 120 kW i stället. 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt