Elbilar
ANALYS: Ett paket kommer lastat med Hyundai IONIQ Electric
Den första bilmodellen i världen som fanns i utförandet elbil, hybrid och laddhybrid. Ja, när Hyundai lanserade IONIQ under förra året kastade de sig verkligen in i den elektriska bilbubblan. Och satsningen verkar ha gått hem – IONIQ Electric knep nämligen en tredjeplats på topplistan för elbilar i Europaindex!
Den första bilmodellen i världen som fanns i utförandet elbil, hybrid och laddhybrid. Ja, när Hyundai lanserade IONIQ under förra året kastade de sig verkligen in i den elektriska bilbubblan. Och satsningen verkar ha gått hem – IONIQ Electric knep nämligen en tredjeplats på topplistan för elbilar i Europaindex!
IONIQ presenterades i Korea i januari 2016 och bygger på en helt ny plattform från Hyundai. Modellen finns med tre olika drivlinor: el (INOIQ Electric), hybrid (IONIQ Hybrid) och laddhybrid (IONIQ Plug-in).
Och elbilen , som det handlar om här, såg lovande ut på pappret från start.
“Med en angiven räckvidd på 280 kilometer var den plötsligt bättre än Nissan Leaf i förnyad version. Den låg inte heller långt bakom BMWs förbättrade i3” – Side3
Europas biljournalister har därför inte varit sena med att testa IONIQ Electric. Och omdömena är positiva:
“Ny elbil för alla: Hyundai IONIQ erbjuder plats för den klassiska föräldrar-med-två-barn-konstellationen och är halvt familjevänligt prissatt” – Auto Motor & Sport
“Den helt eldrivna versionen av IONIQ är en bra bil” – Allt om bilar
“Du kommer köra ungefär 200 meter innan du inser att det är det här utförandet IONIQ ska vara i. [...] På det stora hela är IONIQ Electric en väldigt tilltalande maskin” – Carmagazine
Det må inte vara någon hyllningskör, men experterna verkar tycka att IONIQ Electric levererar det den ska på ett sammanhållet och moget sätt.
Lättkörd och agil är två vanliga ord som används när körupplevelsen ska beskrivas, även om några experter verkar tycka att den där sista förfiningen saknas. Allt om bilar konstaterar exempelvis att man inte behöver “röra mycket på ratten innan bakändan vill komma farande i överstyrning” och brittiska Autocar påpekar att “massor av vägljud kommer genom golvet och det finns ett märkbart vindljud vid högre hastigheter”.
Räckvidden bedöms kort och gott som “ordentlig”, efter att journalisterna själva testat. “Attraktiv förbrukning och räckvidd” skriver österrikiska Allesauto, medan norska VG uppger “lång angiven räckvidd” under plus-kriterierna. Och brittiska Carmagazine kommenterar de angivna 280 kilometrarna så här:
“När vi körde något osympatiskt vid lanseringen, såg det inte ut som att vår testbil skulle klara det. Men å andra sidan tömde inte batteriet ut sitt innehåll som en juicekartong när det kom en tung högerfot.”
Utseendet och interiören är enligt Europas experter långt ifrån något speciellt. Men de uppskattar samtidigt enkelheten och likheterna med en “vanlig” bil.
“Hyundai har medvetet siktat mot att ge sin eko-krigare ett mindre avskräckande, mer elegant, utseende med en snygg modernitet som just precis skulle klara påståendet ‘det är lite som en Tesla’ som en förklaring till dina vänner” – Carmagazine
“Att interiörens kvalitetskänsla inte får högre betyg än ‘ordentlig’ är en del av affären: här sparar Hyundai för att hålla baspriset på en acceptabel nivå” – Auto Motor & Sport
Även utrymmena och utrustningen får godkänt från biljournalisterna. Några tycker bagaget är lite litet (VG och Auto Motor & Sport) medan andra tycker att det har “en konkurrenskraftig storlek” (Autocar). Men i övrigt, vad gäller plats för passagerare, tycker de flesta att IONIQ Electric är rymlig. Och att det finns gott om utrustning i den:
“Elbilen har en aning högre nivå av standardutrustning – även om listan för hybriden knappast är snål – [...] och det hjälper till att förklara en del av prisskillnaden” – Carmagazine
Och apropå pris : Europas experter tycker att IONIQ är dyr – som alla elbilar – men ändå aggressivt prissatt. “Inte helt billig” (Allesauto) och “dyr elversion” (Autonews) tycker man, men i jämförelse med historien och konkurrenterna är priset lågt.
“Det är fortfarande mycket pengar, men inget i jämförelse med tidigare lyxpriser för e-pionjärer” – Auto Motor & Sport
“Hur är prissättningen på Hyundai IONIQ? Aggressiv. Den elektriska versionen kostar från 28 995 pund [...] och medan du kan köpa en Leaf för så lite som 16 395 pund, så kommer den då med det mindre 24 kWh-batteriet och månadsvis leasing [...]: att köpa en IONIQ-motsvarande Leaf med 30 kWh-batteri [...] kostar 29 730 pund” – Carmagazine
Säkerhetsmässigt finns det heller inget större att klaga på hos IONIQ: modellen fick nämligen fem stjärnor av EuroNCAP och har “vad som behövs” enligt dagens standard.
“På säkerhetssidan har Hyundai IONIQ det den bör ha, inklusive autobroms. Som de allra flesta nya bilar idag har den också några av de grundläggande systemen för autonom körning, adaptiv farthållare och filassistans” – VG
För att summera ger IONIQ Electric med andra ord en trevlig och relativt agil körning, ordentlig räckvidd, funktionell design, godkända utrymmen och bra säkerhet. Bilen briljerar inte uppenbart på någon punkt, utan det är “hela paketet” som verkar tilltala experterna.
Den får 79,4 poäng i Europaindex och landar därmed på en tredjeplats (!) på topplistan för elbilar.
Man kommer långt med jämn kvalitet och ett genomtänkt paket, uppenbarligen.
: 79,4 av 100 (ett snitt baserat på 19 tester)