100 mil på en laddning – Mercedes nya elbil är imponerande effektiv

2022-01-05 00:00  

Med en verkningsgrad om 95 procent från batteri till hjul ska Mercedes elbil Vision EQXX möjliggöra en resa mellan Stockholm och Berlin utan laddstopp. 

Under onsdagen drar teknikmässan CES igång i Las Vegas. Men det är en i hög grad virtuell show, på grund av pandemin. Mercedes-Benz har redan innan mässan drar igång presenterat en nyhet som fått stor uppmärksamhet: Vision EQXX. 

Att den benämns som Vision indikerar att det inte är en färdig produktionsbil utan snarare en manifestering av teknik som kommer att dyka upp i företagets bilar framöver.

Mercedes-Benz Vision EQXX. Foto: Mercedes-Benz

Under 1 kWh/mil

Vision EQXX uppges ha en räckvidd på 100 mil från enbart ett 100 kWh batteri, vilket alltså skulle innebära att de lyckats pressa energiförbrukningen till under 1 kWh/mil, ungefär hälften av vad man brukar räkna med en elbil förbrukar. Verkningsgraden i energiomvandlingen mellan batteri och hjul uppges till 95 procent, vilket är högt även med elbilsmått mätt.

Läs mer: Mercedes-Benz sopade banan med Teslas räckviddsrekord

Mercedes-Benz har uppnått resultaten genom en lång rad åtgärder i olika delar av bilen. Åtskilliga bärande komponenter är 3d-utskrivna för att minimera vikten. Totalt väger den in på 1 750 kilo. En Tesla Model S med samma batteristorlek väger nästan ett ton mer. 

Drivlinan om måttliga 150 kW är helt och hållet utvecklad i egen regi och har en systemspänning om 900 volt. Bolaget avslöjar dock inga detaljer om den, till exempel vilken typ av elmotor eller kraftelektronik som används. Mercedes-Benz köpte nyligen brittiska Yasa, som tillverkar axialfältsmotorer, med målet att använda dessa motorer i AMG-modeller. Men om de är en del av lösningen i EQXX är oklart.

Mercedes-Benz Vision EQXX Foto: Mercedes-Benz

Läs mer: ”Pannkaksmotorn” – en uppstickare på väg mot genombrott? 

400 Wh/L

Även batteriet är egenutvecklat och uppnår en energitäthet om närmare 400 Wh/L (på packnivå), vilket är dubbelt upp mot batteriet i EQS. Mercedes-Benz anger inte energitätheten mätt i Wh/kg, utan endast att den är 30 procent bättre än i EQS.  

På taket har bilen solceller som via ett eget batteri ger el till bland annat klimatanläggningen, och på så sätt kan ge 2,5 mils extra räckvidd under en dag med optimala förhållanden. 

Ingenjörerna har även lyckats pressa bilens luftmotståndskoefficient (Cd) till låga 0,17. Som jämförelse har Porsche Taycan 0,22.  

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt