Fordon

Mångmiljardavtal ska hålla Volvo fulladdat

Ett batteripack till en XC40 laddhybrid monteras vid Volvos fabrik i Gent. Foto: Volvo Cars
Ett batteripack till en XC40 laddhybrid monteras vid Volvos fabrik i Gent. Foto: Volvo Cars
Foto: Volvo
Foto: Volvo

Volvo Car Group har tecknat avtal som säkrar elbilarnas batteritillgång. Leverantörer blir branschjättarna Catl och LG Chem. De ska leverera litiumbatterier till Volvo Cars samtliga elbilsmodeller det ”kommande årtiondet”.

Publicerad

Batterier ät en strategisk nykelkomponent i racet mot elektrifiering – där många experter börjar referera till batteriet som elbilens hjärta. Och allt fler tillverkare har insett att det gäller att raska på för att försäkra sig om att vara fortsatt relevant i skiftet till elektrifiering.

Nu har Volvo Car Group avslöjat att de tecknat ett avtal som ska täcka behovet för batterier det ”kommande årtiondet”. Leverantörer blir kinesiska Catl och koreanska LG Chem, två branschjättar inom batteriproduktion.

– Volvo Cars framtid är elektrisk och vi är fast beslutna att gå bortom förbränningsmotorn. Dagens avtal med Catl och LG Chem visar hur vi vill nå våra ambitiösa elektrifieringsmål, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars, i ett uttalande.

2025 ska varannan såld Volvo vara elbil

Och just elektrifiering är en het potatis. För två år sedan utlovade Volvochefen att samtliga nya modeller som lanseras från och med 2019 ska vara elektrifierade. Men trots att löftet låter progressivt är det tunt i modellpaletten när det kommer till rena elbilar. Och nu är det bråda dagar – 2025 är ambitionen att varannan såld Volvo ska vara en elbil.
De båda batteriföretagen tillhör jämte Panasonic och BYD världens största. Förutom att de kan garantera tillgång uppfyller de enligt Volvo företagets upphandlingsriktlinjer när det kommer till ansvarsfulla leveranskedjor och konkurrenskraftiga kostnadsmodeller.

Volvo väljer asiatiska batterier – inte Northvolt i detta läge

En sak som kan noteras är att ett ”svenskt” märke som Volvo inte nämner något om Northvolt när det gäller batterier. Det dröjer ytterligare 1,5 år innan fabriken i Skellefteå börjar leverera sina första produkter. Men samtidigt har konkurrenter som BMW och Volkswagen inlett samarbeten med Northvolt.

Första rena elbilen från Volvo blir en XC40. Bilen ska presenteras senare i år och inför lanseringen håller tillverkaren på att sätta upp sin första batterimonteringslinje vid fabriken i belgiska Ghent.
Även Polestars modell ”2”, som byggs i Kina, kommer att få CATL/LG Chem-batterier.