Fordon

Elbilar ska låta – nu börjar EU-regeln att gälla

Mercedes EQC, Mercedes elbil. Foto: Mercedes Benz
Mercedes EQC, Mercedes elbil. Foto: Mercedes Benz

Från och med den 1 juli får nya elbilar inte vara ljudlösa i lägre hastigheter. Detta då en ny EU-regel började att gälla vid halvårsskiftet.

Publicerad

Det måste höras att en bil kommer. Det är det grundläggande trafikkravet som EU nu har infört. Därför kommer nu alla nya elbilar, ett segment vars signatur varit ljudlös färd, ha ett ljud. Kravet är att ljudet ska vara på minst 56 decibel när fordonet (måste ha fyra eller fler hjul) färdas i 20 km/h eller långsammare. Skälet är att uppmärksamma omgivningen att ett fordon kommer åkandes.

Ljudet, som produceras via AVAS (Acoustic vehicle alert system), ska vara liknande det som kommer från en traditionell förbränningsmotor. Därtill så ska det även vara av sådan karaktär att det ger fotgängare en föraning om vad fordonet gör. Det vill säga accelererar, backar, bromsar in.

Hur det ska låta är dock en tolkningsfråga och de ljud som i dag finns på elbilar skiljer en hel del från dieselknatter och V8-muller.

AVAS är inget nytt, men fram till den sista juni var det tillåtet för biltillverkare att låta kunder stänga av ljudet – numera är det inte tillåtet. Om två år kommer regleringen att ha slagit igenom fullt ut – och då måste samtliga eldrivna fordon låta om de körs i under 20 km/h.

Räkna med att det kommer att bli en spännande ljudkuliss i framtidens städer.

Se Jaguars film om säkerhetsljud: