Fordon

Dreamliner: utredning kan ta månader

Litiumjonbatterierna i LVP-serien togs fram speciellt för Dreamliner Foto: GS Yuasa
Litiumjonbatterierna i LVP-serien togs fram speciellt för Dreamliner Foto: GS Yuasa
Batteri i LVP-serien. Foto: GS Yuasa
Batteri i LVP-serien. Foto: GS Yuasa

En utredning om överhettningen av batteriet i Dreamlinerplanet som nödlandade i onsdag kan ta flera månader. Nu får inga plan flyga.

Publicerad

En talesperson för tillverkaren av litiumjonbatteriet som överhettades i planet säger att undersökningen av batteriet och planets elsystem kan ta flera månader.

Batteriet tillverkas av japanska GS Yuasa, som fick uppdraget att ta fram batteriet 2005. Batteriet som tagits fram speciellt för Dreamliner kallas LVP-serien. Cellerna har en nominell spänning på 3,7 volt. De kan laddas till 90 procents kapacitet på 75 minuter.

GS Yuasas talesperson säger till Japan Times att man förutom att titta på själva batteriet även måste undersöka hela elsystemet, eftersom samverkan mellan batteri och elsystem är kritiskt för batteriet.

En teori som japanska haveriutredare lanserar är att styrelektroniken inte skyddat batteriet tillräckligt. Elektrolytläckor och brännmärken tyder på att batteriet fått för mycket ström eller för hög spänning.

Boeing vill göra en snabb undersökning av alla batterier i de omkring 50 plan som levererats, och hoppas sedan att flygningarna kan återupptas. Flygstoppet som flygsäkerhetsmyndigheten FAA utfärdat gäller även Boeings testflygningar med 787 Dreamliner.

Det flygplan som hade batteriproblem i förra veckan levererades till flygbolaget så sent som i december, medan det som nödlandade i onsdag har flugit hos bolaget ANA i ett år. Men batteriet i det planet byttes ut den 17 oktober. De båda batterierna kan därför ha tillverkats vid ungefär samma tillfälle, rapporterar Seattle Times.

Flygsäkerhetsanalytikern Hans Weber säger till nyhetsbyrån afp att Boeing kan ha varit för optimistiskt i sin strävan att lägga ut så stor del av produktionen på olika tillverkare runt om i världen. Boeing har erkänt att man underskattat hur mycket projektledning och teknisk support som behövs för att samordna ett så komplicerat projekt som flygplanstillverkning.