X-43 slår fartrekord

2004-11-17 09:42  
B-52 lyfter med X-43 under vingen

Den lilla experimentfarkosten X-43A slog i natt fartrekord för jetdrivna plan med hastigheten 11000 km/h, nära tio gånger ljudhastigheten.

X-43 mot starthöjd
X-43A startade ett dygn försenad hängande under höger vinge på en av Nasas jättelika B-52 bombplan, som nu används för olika flyg- och rymdexperiment.

Tillsammans med boosterraketen Pegasus togs de av B-52an upp till 12 km höjd, varifrån X-43 släpptes och föll några sekunder innan Pegasus raketmotor tände och tog farkosten till 33 km höjd.

Där hade farten höjts till omkring Mach 6, och X-43 frigjordes och tände sin Scramjetmotor. Den 3,7 meter långa och 1,5 meter vida X-43 accelererade sedan till 9.8 Mach, varefter farkosten glidflög för att efter en stund som planerat störta i Stilla Havet.

På 12 km höjd blir det verklig fart
För forskarna vid Nasas båda enheter Langley-Dryden och Vehicle Systems Program var det ett triumfartat ögonblick när det stod klart att flygningen hade lyckats.

Med Scramjetmotorer kan det i framtiden bli möjligt att bygga flygplan eller rymdfarkoster som kan drivas med en kombination av raketmotor och Scramjetmotor. På så vis kan bränsleekonomin bli bättre än med dagens raketdrift samtidigt som man kan nå hastigheter som dagens jetmotorer inte klarar av.

För Nasas del kan nattens rekordflygning vara slutet på många års utveckling av Scramjettekniken. President Bush har lagt om rodret för rymdforskning och vill satsa på rymdbaser på månen och bemannade Marsfärder.

Universitetet i Queensland i Australien planerar dock att genomföra tre Scramjetflygningar under nästa år med farkoster som utvecklats i Storbritannien, USA och Japan.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt