Digitalisering

X-43 flyger mot Mach 10 i kväll

Vid tiotiden i kväll lyfter ett B52 bombplan med en last av decenniegamla drömmar om fartrekord. Någon timme senare ska experimentplanet X-43 ta ett djupt andetag och försöka slå fartrekord för jetplan.

Publicerad

Från flygningen i mars I mars gjorde planet sin första lyckade flygning och nådde då nästan 7 Mach, ca 8000 km/h. Den här gången ska flygledningen vid Nasa försöka få upp hastigheten till 10 Mach.

X-43 drivs av en s k Scramjetmotor, enkelt uttryckt en blandning av raketmotor och jetmotor. Till skillnad från vätskedrivna raketmotorer har farkosten inte med sig något syre. Syret hämtas från luften och pressas in i motorn. I kompressionskammaren blandas luften med vätgas och antänds. De expanderande drivgaserna driver farkosten. Några rörliga delar som i en jetmotor finns inte.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här