WWF-studie: Elbilssamhälle ren fantasi

2009-04-24 15:28  
Energibolaget RWEs elbilsförsök i Berlin

2020 släpper en elbil ut 220 g CO2/km, långt över EUs gränsvärden. Och när alla bilbatterier ska laddas riskerar elnäten att kollapsa. Den pessimistiska synen på elbilens framtid spår världsmiljöorganisationen WWF.

På tyska WWFs uppdrag har Institutet för framtidsenergisystem (Izes) gjort en studie över elbilens framtidsmöjligheter i Tyskland.

Förutom att det inom överskådlig framtid kommer att saknas tillräckligt med elbilar så visar studien att en stor flotta av batteridrivna bilar kommer att belasta elnätet så hårt att det riskerar kollaps, rapporterar die Welt.

Bilanalytikern Ferdinand Dudenhöffer är exempelvis orolig för vad som händer när alla elbilsinnehavare ungefär samtidigt pluggar in stickkontakten i eluttaget för att ladda under natten.

Dessutom påpekar utredningen att ur miljösynpunkt är det viktigt att räkna in från vilken energikälla elströmmen produceras. Med en övervägande andel elbilar måste elkraftproduktionen byggas ut, och i Tyskland sker sådant med kolkraft.

I extremfallet kan en medelstor elbil komma att stå för ett koldioxidutsläpp på upp till 220 gram per kilometer. År 2020 har EU lagt målet för koldioxidutsläppen från bilar till 95 gram per kilometer.

Det betyder att vid sidan om en elbilssatsning så finns det stora problem med infrastrukturen för el som måste lösas.

Drömmar om ett utbrett elbilssamhälle under nästa årtionde ser då ut som rena fantasier. Förbränningsmotorn är inte uträknad än på länge.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt