Watson ska flytta in i BMW:s sportbil

2016-12-20 12:01  

När IBM och BMW inleder ett samarbete får sportbilen i8 en virtuell assistent.

I tv-serien Knight Rider heter David Hasselhoffs bilassistent Kitt. I sportbilen BMW i8 blir namnet Watson. BMW är ett av de första företagen att flytta in i IBM:s nya internet of things-center i München. Utöver en grupp ingenjörer kommer biltillverkaren att rulla in fyra i8:or som ska utrustas med IBM:s artificiella intelligens.

IBM tänker investera 30 miljarder kronor på en kombination av artificiell intelligens och sakernas internet. Nästan 2 miljarder kronor är öronmärkta åt Watson Internet of Things Center, en 67000 kvadratmeter stor yta inuti Highlight Towers, två skyskrapor i München.

Ska man vara korrekt kommer Watson inte finnas i bilarna, utan i molnet. Prototyperna som ska testas under samarbetet mellan IBM och BMW bygger på IBM:s molnplattform Bluemix. Tanken är att demonstrera hur Watson ”kan möjliggöra nya gränssnitt för konversation mellan bilen och föraren”. Den virtuella assistenten kommer bland annat lära sig i8-manualen utantill och enligt pressmeddelandet ska föraren kunna ställa frågor genom att tala som vanligt. Watson tänker hålla koll på föraren för att lära sig dess beteende och behov. Utifrån sina slutsatser ”skräddarsyr Watson körupplevelsen och förbättrar komfort och säkerhet”.

Läs mer:

Läs mer: Så ska IBM hjälpa företag att bli smarta

– Bilen kommer att förbli en stor angelägenhet vad gäller persontransporter. Men själva körupplevelsen kommer att förändras mer under det kommande årtiondet än vid något annat tillfälle i bilens historia, säger Harriet Green, global chef för IBM:s Watson Internet of Things-division.

6 saker bilen kan göra själv

I samband med att BMW och IBM inleder ett samarbete har IBM listat sex egenskaper hos morgondagens bil. Notera att detta inte är nödvändigtvis är något som kommer att bli standard, utan ska ses som en vision.

1. Självreparerande. Fordon som kan ställa diagnos och reparera sig själv. Och inte bara det, de ska även kunna reparera andras bilar.

2. Social. De kan kommunicera med både sin omvärld och med andra fordon. Detta är något flera stora biltillverkare satsar mycket på för tillfället.

3. Självlärande. Lär sig förarens beteenden och ger råd baserat på den datan.

4. Självkörande. Bilindustrins mest intensiva forskning- och utvecklingsområde går ut på att bygga fullt autonoma bilar.

5. Anpassningsbar. Fordon är visserligen i hög grad anpassningsbara redan i dag, det nya här är tanken på att det i större utsträckning kommer att ske automatiskt.

6. Integrerad. Detta är en förutsättning för allt ovan. Integrerad innebär att bilen är uppkopplad och samlar och analyserar information i realtid.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt