Digitalisering
Wallenberg uppvaktar svårflirtad dieselgreve
Greve av luftskepp och motorer
Wallenbergs riskkapitalbolag EQT riktar ögonen mot en av motorhistoriens verkliga adelsmärken – tyska MTU. För att ro en affär i hamn måste svenskarna beveka en ägare med vetorätt, Albrecht, greve av Brandenstein-Zeppelin.
|
Greve Albrecht von Brandenstein-Zeppelin, barnbarns barn till luftskepps-konstruktören greve Ferdinand von Zeppelin. |
MTU, som tillverkat motorer för fartyg, lastbilar och tåg sedan 1909, ägs till 88 procent av Daimler Chrysler och till 12 procent av ättlingarna till fabriken, familjerna Brandenstein-Zeppelin och Schmid-Maybach. Trots minoritetsposten har familjerna ett avgörande inflytande, med exempelvis vetorätt vid försäljningsfrågor.
|
Den förre Investor-direktören Conni Jonsson är vd för private equity-bolaget EQT, som startats av Investor och där ett 70-tal "Walleberg-direktörer" är partners och investerare. |
Daimler Chrysler har länge velat sälja MTU och den tyska lastbils- och dieselmotortillverkaren MAN har visat stort intresse för ett övertagande.