Digitalisering

Wallenberg uppvaktar svårflirtad dieselgreve

Greve av luftskepp och motorer

Wallenbergs riskkapitalbolag EQT riktar ögonen mot en av motorhistoriens verkliga adelsmärken – tyska MTU. För att ro en affär i hamn måste svenskarna beveka en ägare med vetorätt, Albrecht, greve av Brandenstein-Zeppelin.

Publicerad

Greve Albrecht von Brandenstein-Zeppelin, barnbarns barn till luftskepps-konstruktören greve Ferdinand von Zeppelin. MTU, som tillverkat motorer för fartyg, lastbilar och tåg sedan 1909, ägs till 88 procent av Daimler Chrysler och till 12 procent av ättlingarna till fabriken, familjerna Brandenstein-Zeppelin och Schmid-Maybach. Trots minoritetsposten har familjerna ett avgörande inflytande, med exempelvis vetorätt vid försäljningsfrågor.

Den förre Investor-direktören Conni Jonsson är vd för private equity-bolaget EQT, som startats av Investor och där ett 70-tal "Walleberg-direktörer" är partners och investerare. Daimler Chrysler har länge velat sälja MTU och den tyska lastbils- och dieselmotortillverkaren MAN har visat stort intresse för ett övertagande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här