Volvo + sportutrustning = sant

2014-01-08 11:54  

Kommunikation mellan bilar och cyklister ska minska antalet olyckor. Det är ett av målen när Volvo personbilar börjar samarbeta med det svenska företaget Poc, som utvecklar högtekniska sportskydd för extremidrottare.

För knappt ett år sedan presenterade Volvo en utvidgning av sin detekterings- och autobromsningsteknik som klarar av att reagera på cyklister som vinglar ut framför bilen. För att utveckla tekniken vidare etablerar Volvo Car Group nu ett samarbete med det svenska företaget Poc. Företaget utvecklar högtekniska skydd för skidåkare och cyklister - sporter där skadorna riskerar att bli stora vid fall eller påkörning.

- Kommunikation med cyklister i närheten av bilen är en tänkbar förlängning av vår teknik för att detektera fotgängare och cyklister. Interaktionen mellan bilen och cyklisten kan bli smidigare och säkrare i stadsmiljöer om cyklisten får en bekräftelse på att han eller hon har uppfattats av fordonet, säger Jan Ivarsson som ansvarar för säkerhetsfrågor vid Volvo Car Group.

Här kommer Poc in i bilden. Företaget har under senare år börjat arbeta med digitala lösningar, bland annat i sina hjälmar. Dit hör en cykelhjälm som larmar via mobilen i fall cyklisten åker i backen och utsätts för så höga g-krafter att de ger medvetslöshet.

- Man skulle kunna tänka sig att ta fram interaktiva lösningar som cyklisten har på ryggen eller som sitter i sadeln, säger Stefan Ytterborn, vd och grundare av Poc.

Enligt Stefan Ytterborn innebär samarbetet att företaget nu får tillgång till såväl vindtunnlar som den kunskap om bilism, säkerhet och skador som finns inom Volvo personvagnar.

- Vi kommer att göra ett antal utvecklingsprojekt tillsammans - på allt från filosofisk nivå till kommersiella produkter.

Från Volvos sida framhävs att man redan i dag hämtat inspiration från skyddsutrustning för extremsporter. Det gäller bland annat den nya konceptbil Volvo Concept XC Coupé som kommer att presenteras på bilsalongen i Detroit senare i år.

- Poc kan inspirera oss att göra säkerhet till en emotionell upplevelse som i sin tur gör våra bilar ännu attraktivare, säger Thomas Ingenlath, designchef på Volvo Car Group.

Ulla Karlsson-Ottosson

Mer om: Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt