Volocopter största blickdragaren på BWC

2019-05-16 12:30  
Passagerardrönaren Volocopter 2X. Foto: Johan Kristensson

En enorm multikopter för persontransporter, en 3d-utskriven motorcykel samt en och annan enorm dieselmotor. Bosch Connected World är mer än bara uppkoppling.

För den breda allmänheten är Bosch förmodligen mest känt för sina elverktyg och hemelektronikprodukter. Men 60 procent av intäkterna kommer från fordonsbranschen till vilken Bosch är världens största underleverantör.

Evenemanget Bosch Connected World hölls detta år för sjätte gången. Det har växt explosionsartat. Över 5 000 personer deltog. Formen påminner om unga amerikanska techbolags lanseringsevenemang – påkostat och maffigt. Men prägeln av traditionstyngt tyskt ingenjörsföretag är inte helt enkel att tvätta bort – hur många slipsar vd Volkmar Denner än tar av sig.

Många externa gäster var inbjudna och utställningsytan är en stor del av behållningen. Ny Teknik tog en tur på golvet i jakt på uppseendeväckande prylar och innovationer.

 

1. Multickptern Volocopter

Passagerardrönaren Volocopter 2X. Foto: Johan Kristensson
 

Evenemangets stora blickdragare var tveklöst tyska startupföretaget Volocopters multikopter 2X. Den marknadsförs som världens första bemannade, fullt elektriska och säkra VTOL(vertical take-off and landing på engelska, vertikal start och landning på svenska). Den har 18 rotorer och kan transportera två passagerare (160 kilo) 27 kilometer i upp till 100 kilometer i timmen. Någon testtur var det dock aldrig tal om på Bosch Connected World.

 

2. 3d-utskrivna MC:n Nera

Foto: Johan Kristensson
 

Nera är världens första helt 3d-utskrivna motorcykel (bortsett från batteri och elmotor). Den består av 15 utskrivna delar, inklusive hjulen, Batteri och elmotor anses dock vara "standardkomponenter" och köps in. Bakom Nera står Berlinbaserade 3d-skrivarbolaget Bigrep.

 

3. Delningssuccén Gogoro

Foto: Johan Kristensson
 

Taiwanbaserade Gogoro hyr ut elmopeder. När företaget lanserade dem i bland annat Berlin och Paris gjordes det i samarbete med Bosch. Man betalar per minut, precis som för elsparkcyklarna i svenska storstäder. Tjänsten har blivt en framgångssaga.

 

4. Ett smart armbandsur

Foto: Johan Kristensson
 

Bosch vill bli störst på iot, internet of things. Ett steg på vägen är så klart att ha ett eget smart armbandsur. Stick ut på löptur och starta ugnen på vägen hem igen, marknadsfördes den med.

 

5. Bosch Rexroths aktiva assistent

Foto: Johan Kristensson
 

Bosch är genom sitt dotterbolag Rexroth en viktig spelare inom industriell tillverkning. Wolfgang Pomrehn visade upp monteringsassistenten Active Assist, tänkt att bistå montörer vid exempelvis montering av elektronikprodukter.

En 3d-kamera matar programvara för bildigenkänning med data och kollar så att montören har plockat alla skruvar och andra detaljer ur lådarna vid montering, Om något moment glömts bort säger assistenten till. Ännu så länge kan assistenten inte avgöras ifall skruven faktiskt bara har monterats, bara att montörens hand har befunnit sig i skruvlådan.

 

6. Självkörande bilar, förstås

Foto: Johan Kristensson
 

Amazon Web Services, AWS, visade upp den lilla bilen Deep Racer som själv följer banan med hjälp av så kallad reinforcement learning (RL), en variant av maskininlärning. En kamera används för att se banan och en RL-modell avgör hur bilen ska styra och gasa.

 

7. Och en maffig dieselmotor, så klart

Foto: Johan Kristensson
 

Vad är väl ett tyskt industrievenemang utan en rejäl dieselmotor? Denna gång i hybridutförande, visserligen. MTU Hybrid Powerpack är ett drivsystem för tåg. Det består av en dieselmotor som genererar upp till 736 kW och en elmotor som lämnar 150 kW. Batteriet rymmer 30,6 kWh. Tillverkaren utlovar 25 procents bränslebesparing tack vare hybridutförandet.

 

Rättad version: Volovoptern kallades i en tidigare version för drönare. Rätt är att det är en multikopter.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt