Digitalisering

VM:s skandal-tuta en försäljningssuccé

Vuvuzelan är ingen gammal tradition utan blev populär först under 1990-talet och 2001 började Masincedane Sport att masstillverka tutan. Foto: Bernat Armangue/AP Photo/Scanpix

Vuvuzelan – plasttrumpeten som fått hela världen att rasa under fotbolls-VM – finns nu som ringsignal. Och den har blivit en försäljningssuccé.

Publicerad

Vuvuzelan är fotbolls-VM:s största snackis. Ljudnivån från vuvuzelorna har uppmätts till 131 decibel (db) vid tutans öppning och till 113 dB två meter framför öppningen, vilket är skadligt höga nivåer för oskyddade öron.

Vuvuzelans främsta uppgift är framförallt att störa motståndarlaget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här