Vi vann sa Anna-Karin!

2010-04-21 20:30  

UPPDATERAD Anna-Karin Åstedt från Stockholms stad defilerade in i depåstoppet vid Gullspångs kraftstation med sin Gula Tesla Roadster Sport. Ny Tekniks röda Tesla bröt redan i Örebro.

Två Teslabilar, en röd och en gul, startade strax efter tio på onsdagsmorgonen från Stockholm för att visa att det går att ta sig från kust till kust i Sverige med elbil över en dag – utan att släppa ut något CO2.

- Jag körde etappen från Örebro till Gullspång. Det var en härlig känsla - trots det dåliga vädret. Bilen var fantastisk att köra. Det är världens snabbaste elbil, säger Anna-Karin Åstedt till Ny Tekniks reportrar i en etanolbil hem till Stockholm.

Hon hade då lämnat över till nästa team som fortsatte till Göteborg där bilarna ska visas upp på Göteborg Motorshow i morgon torsdag.

Ett ovanligt långdistanstest
Första etappen var på 29,5 mil och andra etappen 21,1 mil - en total körsträcka på 50,6 mil på en dag. Det är långt för en elbil.

I dag är det bara den amerikanska Teslan som klarar det. Teslan har batteri för 35-38 mils körning i ekofart mellan 80 och 90 kilometer i timmen.

Med snabbladdning på halva vägen går det att köra mellan Stockholm och Göteborg över dagen.

De mindre elbilar som är på väg ut på marknaden klarar cirka 15 mil och den elkonverterade Saab ZE som Electroengine i Uppsala bygger om sägs klara drygt 20 mil.

Varningslamporna blinkade
Den röda Teslabilen kördes av Ny Tekniks reportrar Jonas Hållén och Lars Anders Karlberg och den gula av Anna-Karin Åstedt från Stockholms stad och Patrik Strömer från Fortum.

Ny Teknik-teamet rapporterade hela tiden om färden på Nyteknik.se och rapporterna andades problem nästan från början.

Varningslamporna började blinka och strax utanför Arboga dog bilen och Teslas medföljande tekniker fick göra en omstart av hela elsystemet.

Bilen gick igång igen, men var inte riktigt kry utan gav ifrån sig fortsatta felmeddelanden.

I Örebro, vid ett extra stopp på Truckcenter för laddning, bestämde sig Teslas tekniker att ta bilen av banan och köra den med transportbil till Göteborg.

Bättre för den gula Teslan
Det gula laget tog sig dock utan problem till depåstoppet i Gullspång där bilarna skulle laddas med färsk ström direkt från Gullspångs kraftstation.

- Vad då problem?, sade Anna-Karin Åstedt när röda laget anlände i en Ford Mondeo Flexifuel tio minuter efteråt.

Men vädret var ändå långt ifrån idealiskt för en elbilsfärd – kallt och blött och imma på rutorna – och istället för en snittförbrukning på 150 Wh/km blev det 167 Wh/km för den gula Teslan.

Nya teamet kom fram till Göteborg
I Gullspång tog två Göteborgare över ratten i den gula Teslan - Maria Abrahamson och Peter Bordahl. De hade fått full tank och skulle utan att få batteritorsk klara de 21 milen till Göteborg.

Och när Ny Teknik-laget nästan var framme i Stockholm strax efter nio på onsdagskvällen ringde Tesla-teamet och rapporterade att de kommit fram och vunnit tävlingen tillsammans med Anna-Karin Åstrand och Patrik Strömer.

Maximal poäng i elbilsrallyt är 120 - 50 poäng för genomfört lopp, minsta förbrukning per etapp 50 poäng och 10 poäng per etapp för den som kommer närmast idealtiden.

Men man får också avdrag för varje minut som man missar idealtiden och hur mycket avdrag gula laget fick framgick inte på onsdagskvällen.

Så gick det för gula Teslan

Kl 10.22 Start från Amerikanska Ambassaden med 374 km räckvidd i batteriet

Kl 13.00 Efter meddelande om att den röda bilen fått stopp vid Arboga sattes den gula bilen på "extraladdning" i Örebro eftersom den inte skulle hinna både till Gullspång för att sätta den på laddning med 63A. Laddaren som skulle monteras I Gullspång fraktades med servicebilen som skulle hinna hjälpa den röda bilem med problemen.

Kl 13.10-14.20laddades den gula bilen med 30A hos Truckcenter intill Fortums kontor I Örebro så att räckvidden ökade från 107 km till 144 km. 30A är mindre än halva normala laddeffekten som var tänkt, vilket ytterligare spädde på förseningen med ca 35 minuter

Kl 14.20körde den gula bilen vidare till Gullspång.

Kl 16.00ankomst till Gullspångs kraftstation med 78 km räckvidd kvar i batteriet. Den gula Teslan skulle alltså kunnat köra direkt till Göteborg Motor Show och hunnit fram till 20.00 som det var tänkt. I Gullspång sattes den på laddning med 63A till 274 km räckvidd, mot ursprungligen tänkta 300 km.

Klockan 18.18De nya förarna Maria Abrahamson och Peter Bordahl från Region Västra Götaland tar över ratten och lämnar Gullspång. Stockholmsteamet åker Ford Modeo Flexifuel tillbaka till Stockholm.

Klockan 21.18 Gula Teslan kommer fram till Göteborg med 4 mils räckvidd kvar i batteriet.

Totalt "resultat" för den gula bilen blev så här:

1. Körd sträcka:508,9 km mot planerat 506 beroende på "laddningssvängen" I Örebro.

2. Total körtid: 7 timmar 3 minuter.

3. Total energiförbrukning: 84,74 kWh, alltså mindre än den planerade idealförbrukningen på 90 kWh.

4. Driftskostnad: Med ett elpris på 1,20 kronor per kilowattimme blir driftskostnaden för stäckan Stockholm-Göteborg cirka 100 kronor.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt