”Vi gör spelen vi själva vill spela”

2013-12-15 07:00  
”Vi har byggt spel i tio år och har en viss erfarenhet av vad som funkar”, säger Thomas Hartwig, teknikchef på King. Vägg­mål­ningen bakom honom visar motiv från spelet Papa Pear Saga. Det finns på Facebook, på King.com och som självständig app. Foto: Christian Rhen

Varje månad spelar 225 miljoner människor pusselliknande spel från svenska King.Thomas Hartwig, teknikchef på King, tror att nyckeln är genuint roliga spel.Frågan är hur länge succén håller.

Thomas Hartwig, teknikchef för King, vad är hemligheten bakom era framgångar?

– Vi tror att det är viktigt att leverera riktigt bra spel som vi tycker om att spela själva. Vissa konkurrenter fokuserar på att hitta sätt att tjäna pengar på spelen, men glömmer då lätt bort att det gäller att bygga spel.

– Ur ett organisatoriskt perspektiv har vi hela tiden försökt ta vara på vår start-up-kultur. Vi har anpassat hela vår utvecklingsmetodik kring små team som bestämmer vad de gör och hur de bygger, och när spelet släpps tar de också hand om produkten. Jag tror att andra stora spelföretag gärna bygger upp en ganska stor organisation och glömmer bort att de som bygger spelet ska ha roligt på jobbet.

Har ni beteendeexperter som vet vad som får människor att vilja spela vidare?

– Vi utgår från data och försöker förstå hur våra spelare uppfattar och använder spel. Vår stora drivkraft är att göra spelet roligare och upplevelsen längre för kunderna. Till exempel kan vi se att vissa kunder inte kommer vidare från en viss nivå och försöker då fixa det. Men vi jobbar inte med psykologer för att förstå vad som triggas i hjärnan. Däremot har vi byggt spel i tio år och har en viss erfarenhet av vad som funkar. Och så vänder vi oss till oss själva – om alla på kontoret spelar ett spel har vi nog träffat rätt.

Vilka är era användare?

– Åldersgruppen på Facebook är omkring 25 och uppåt, och majoriteten är kvinnor. På mobilen är spannet bredare.

Var kommer tiden ifrån?

– Tiden som läggs på spel har ökat, mest för att antalet användare har ökat. Anledningen är att spelen blivit så mycket mer tillgängliga. Våra spel kanske spelas i intervaller på fem till tio minuter, och det kanske var tid då man annars stirrade ut i luften.

Är marknaden mättad?

– Nej, antalet användare i världen som köper mobiler är inte mättat, vilket innebär att spelandet kommer att öka. Det är jag ganska säker på.

Markus Persson som utvecklat spelet Minecraft jobbade tidigare hos er. Missade ni en chans?

– Nej, Minecraft är ett helt annat spel än den typen av spel som King bygger. Om Minecraft hade kommit från King skulle det nog inte ha haft samma genomslag.

Har ni samma svårighet som exempelvis Spotify att rekrytera programmerare?

– Ja, där är vi absolut konkurrenter, men utvecklarna kanske väljer efter sin egen passion – spel eller musik. Vi ger ungefär samma utmaningar för en viss typ av kompetens – främst javautvecklare som är vana att bygga stora system för mycket trafik och många användare. Om det stod femtio stycken i kö på gatan skulle vi ta in dem direkt.

Vilka är era tekniska utmaningar?

– Att bygga system för 100 miljoner dagliga användare. När vi startade King fanns inga molntjänster så vi byggde vår egen infrastruktur. Sedan när vi började på Facebook hade vi mycket diskussioner om att använda molnet, men beslutade att skriva om den tekniska plattformen i stället. Vi tyckte att vi kunde bygga en bättre applikation om vi ägde hårdvaran.

It-världen är skoningslös och många framgångsrika bolag har plötsligt drabbats av motgångar. Hur ska King klara sig?

– Det handlar om organisationskultur och att vara anpassningsbar till förändring. Vi har redan gjort resan en gång när våra användare på King.com började hitta till Facebook, och vi har också visat att man inte måste vara först på pucken. Men vi har en ödmjukhet för att branschen förändras snabbt.

En miljard Kingspel spelas dagligen

  • King heter ­formellt Midasplayer och grundades 2003 av Riccardo Zacconi, Sebastian Knutsson, Thomas Hartwig, Lars Markgren, Patrik Stymne och Toby Rowland. Företaget erbjöd spel på sajten King.com.
  • I september 2011 lanserade svenska King sitt första spel på Facebook – Bubble Witch Saga. Spelet fick snabbt över en miljon användare och följdes av bland annat ­Candy Crush Saga, som för ett år sedan blev störst på Facebook. Spelen finns också i mobilen och på Kings egen webbsajt. Sammanlagt spelar närmare 100 miljoner användare omkring en miljard Kingspel om dagen. Enligt Reuters uppskattas de dagliga intäkterna till mellan en och tre miljoner dollar. Pengarna kommer från köp inuti spelen, som annars är gratis.
  • Bolaget ägs till hälften av Apax Partners och Index Ventures, som investerade 34 miljoner euro 2005, samt av affärsängeln Mel Morris, grundarna och personalen.
  • Huvudkontoret ligger i London.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt