Vattenkraft skär guld i Ronneby

2004-09-02 08:01  

Ronneby är Sveriges centrum för vattenskärning. Här finns Water Jet Sweden, som tillverkar stora maskiner som skär de mest häpnadsväckande saker med vatten. Från pyttesmå älgar ur smörknivar till profiler ur 300 mm aluminium eller titan.

Man är ju van vid att företagsledare släpar in en i sitt rum och visar overheadbilder i Power Point. Men inte Jan Ryd. Han kutar runt oavbrutet, berättar allt och visar den ena maskinen efter den andra:

- Den här ska till Tyskland, och den här borta ska till Kina, den ska invigas om en vecka, den ska flygas ner, det blev billigare än att skjuta på invigningen, 1 500 gäster var redan bjudna.

I oktober 1993 startades Water Jet av Jan Ryd och två söner. Nu omsätter man 100 miljoner kronor.

- Vi har haft en liten nedgång för ett och ett halvt år sedan, men annars har kunderna stått i kö. 80 maskiner levereras årligen. De kostar ungefär 1,5 miljoner styck.

Det är sex företag i Ronneby kommun som lever på vattenskärning. Många skär på lego. Alla har ursprung från samma företag: Best-Matic som startade 1974.

Jan Ryd kutar vidare, ut på kontoret, upp med dokumentskåpet vid receptionen, fram med patentpärmarna, här ska du få se.

- Vi har två patent som jag utvecklat själv. Jag byggde en prototyp hemma i garaget. Jag hade inga pengar till precisionsramar så jag hittade på ett system som motverkade byrålådseffekten, att ramen klämmer. Det är busenkelt, men man ska komma på det. Den första maskinen går fortfarande i full produktion, kom ska du få se.

Och han tar mig vidare till den gamla fabriksbyggnaden där det hela började. Han visar gångjärnen och stiften som gör att ramen inte klämmer. Samma system används nu i alla Water Jets maskiner.

- Här började vi med en order på 6 000 visir till hockeyhjälmar. Då hade jag inte byggt maskinen än, men jag tog ordern ändå.

Det senaste är att man vattenskär i fri form.

- Vi har ganska mycket egen FoU. 6 miljoner i utvecklingskostnad för att köra 5- och 6-axliga munstycken, vi kör svängda ytor, turbinskovlar, koniska hål.

- Vi har mycket samarbete med BTH, utvecklings-projekt om mekaniken i maskinerna, acceleration och retardation, man förbättrar gången i maskinerna.

Vi pratar om regionen innan han skjutsar mig vidare. Alla andra har gått hem.

- Jag känner inte så mycket folk här, säger han. Jag är ute och far mest hela tiden.

Han har ändå blivit tillräckligt känd för att få utmärkelsen regionens företagare.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt