![]() |
GE 90.
|
Volvo Aero ska tillverka tre komponenter - främre och bakre motorupphängningen samt lågtrycksturbinhuset - komponenter som Volvo Aero specialiserat sig på och som återkommer i den nya GE-motorn GEnx, där Volvo Aero har utvecklingsansvar.
Två av komponenterna ska tillverkas i Trollhättan medan den tredje, bakre motorupphängningen, ska tillverkas vid Volvo Aero i Kongsberg i Norge.
Detta är det andra stora GE-avtalet för Volvo Aero på kort tid.
I början av december offentliggjordes Volvo Aeros delaktighet i den nya GEnx-motorn som ska användas i Boeings nya version av det klassiska jumbojet-planet 747-8 samt i den nya långflygaren 787 Dreamliner.
GEnx-motorn ska också levereras till Boeings konkurrent, europeiska Airbus.
- Vi har de senaste åren gjort en stor satsning på produktionsanläggningarna i både Trollhättan och Kongsberg. Avtalet är en indikation på att vi är konkurrenskraftiga på rena produktionsaffärer, säger Anders Nilsson, affärsutvecklingsansvarig på Volvo Aero, i ett pressmeddelande på torsdagen.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.