Världens största flygmotor byggs i Trollhättan

2005-12-22 13:52  
GE 90

Volvo Aero i Trollhättan ska vara med och bygga världens största flygmotor. I dag tecknade Volvo Aero ett tioårigtavtal med General Electric om att tillverka delar till motorn GE 90-115B, som sitter i Boeings långflygare 777 – det plan som satte världsrekord i nonstopflygning nyligen.

GE 90.
Volvo är en av General Electrics viktigaste underleverantörer när det gäller flygmotorer, men Volvo Aero anser ändå att dagens kontrakt är värt att uppmärksammas. Det ger Volvo Aero 2 miljarder kronor under de tio år som kontraktet gäller.

Volvo Aero ska tillverka tre komponenter - främre och bakre motorupphängningen samt lågtrycksturbinhuset - komponenter som Volvo Aero specialiserat sig på och som återkommer i den nya GE-motorn GEnx, där Volvo Aero har utvecklingsansvar.

Två av komponenterna ska tillverkas i Trollhättan medan den tredje, bakre motorupphängningen, ska tillverkas vid Volvo Aero i Kongsberg i Norge.

Detta är det andra stora GE-avtalet för Volvo Aero på kort tid.

I början av december offentliggjordes Volvo Aeros delaktighet i den nya GEnx-motorn som ska användas i Boeings nya version av det klassiska jumbojet-planet 747-8 samt i den nya långflygaren 787 Dreamliner.

GEnx-motorn ska också levereras till Boeings konkurrent, europeiska Airbus.

- Vi har de senaste åren gjort en stor satsning på produktionsanläggningarna i både Trollhättan och Kongsberg. Avtalet är en indikation på att vi är konkurrenskraftiga på rena produktionsaffärer, säger Anders Nilsson, affärsutvecklingsansvarig på Volvo Aero, i ett pressmeddelande på torsdagen.

Lars Anders Karlberg

Mer om: Boeing 777

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt