Världens längsta flygtur startar i dag

2005-11-09 09:57  
23 timmar i luften

Flygplanstillverkaren Boeing ska idag genomföra en rekordflygning som förhoppningsvis noteras i Guinness rekordbok. Ett passagerarplan ska starta i Hongkong, korsa Stilla Havet, Nordamerika och Atlanten och ta mark i London utan mellanlandning.

Boeing 777-200 LR
Dagens datum är världsrekorddagen, dagen då ölfirman Guinness har inspektörer på plats för alla möjliga händelser som kan tänkas noteras i den berömda rekordboken.

Så också på Londons flygplats Heathrow, där en Boeing 777-200LR (Longer Range) väntas landa efter att ha tillbringat 23 timmar i luften och avverkat en sträcka av 20300 km. Resan blir den längsta någonsin som ett så stort passagerarplan har avverkat.

Två besättningar
Med på planet finns två besättningar och 35 passagerare, specialinbjudna gäster från flygbolagen Pakistan International Airlines och Singapore Airlines, samt representanter för motortillverkaren General Electric och några höjdare från Boeing.

Chefspilot på färden är kapten Suzanna Darcy-Hennemann som i ett pressmeddelande säger att hon är stolt över att få ingå i det team som med råge ska slå långdistansrekordet för tunga flygplan.

Det tidigare långdistansrekordet är från 1989 och sattes av en Boeing 747-400 (jumbo) som flög sträckan London - Sydney, en distans på 17039 km.

Dagens långresa ska även slå ett rekord från 1997 då en Boeing 777-200 ER (Extended Range) flög 20044 km på sträckan Seattle - Kuala Lumpur. Det rekordet kan dock stå sig eftersom den versionen av 777 betraktas som ett lättare flygplan, och därför tävlar i en annan klass.

Boeing 777-200 LR ska när det första planet levereras till Pakistan International Airlines nästa år kunna frakta 301 passagerare på avstånd upp till 17445 km.

Även flygbolagen EVA Air, Qatar Airways och Air India har lagt beställningar på långflygaren från Boeing.

Medelstora långflygare populära
Om tre år släpper Boeing ut ett mindre plan som också är byggt för långflygningar, modellen 787 Dreamliner. Det planet kommer i tre versioner, varav ett klarar distansen 15700 km med 223 passagerare.

Dreamliner ska bli bränslesnålare, miljövänligare och tystare än dagens passagerarplan.

Även konkurrenten Airbus svarar två år senare med ett medelstort långdistansplan, där versionen A350-800 klarar sträckan 15900 km med 245 passagerare.

De medelstora, långflygande, energisnåla modellerna har tillkommit efter önskemål från mängder av flygbolag runt världen, som värdesätter dessa egenskaper högre än storlek och fartegenskaper.

Håkan Abrahamson

Mer om: Boeing 777

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt