Digitalisering

”Världen ägs av datanördar”

Hampus Jakobsson. Foto: Pontus Tideman
Ingrid Nordmark, FoU-chef för Transmode, Sveriges näst största telekombolag. ”För att väcka nyfikenheten för teknik tidigt i skolan. Då får vi fler som vill läsa vidare på tekniska högskolor och därmed kan grundnivån på kurserna höjas. Och vi behöver många fler välutbildade ingenjörer i Sverige för att vara konkurrenskraftiga.” Foto: Marc Femenia
Hans Vestberg, vd Ericsson, som finansminister Anders Borg kallar ”en så bra rådgivare till regeringen”. ”Både programmering och matematik är extremt viktigt för att lära sig förstå samband. Programmering kan väl ses som en del av matematiken, och vara något som alla borde lära sig. Mycket av vår framtid blir ju digital.” Foto: Gunnar Ask
Charlotte Brogren, generaldirektör, Vinnova. ”Vår vardag blir alltmer digitaliserad. Dessutom är programmering roligt och utvecklande, där eleverna får möjlighet att använda både tekniska kunskaper och sin kreativa förmåga till att utveckla nya spännande applikationer.” Foto: Vinnova
Tomas Ahlström, medgrundare till spelföretaget Blocksworld, sålt till amerikanska Linden Lab. ”Kan man programmera kan man också frigöra kraften i digitala plattformar. En kraft som möjliggör nya innovativa produkter och tjänster, som i sin tur skapar tillväxt och arbetstillfällen. Programmering borde vara allmänbildning. Kunskap som vi får redan som barn och som blir ett naturligt andra språk.”
Martin Green, grundare och styrelseledamot i Axis, som gör nätbaserade övervakningskameror. ”Alla kommer i kontakt med datorer och att då ha förståelse för hur de fungerar är självklart. Så att utbilda våra barn i god tid för att fånga upp talanger tidigt när de har som bäst inlärningsförmåga kan bli en viktig konkurrenskraft för Sverige. Troligen leder det också till att barnen får ett bra jobb.”
Louise Eriksson, Vd och grundare av digitala annonsföretaget Adprofit och träningstjänstbolaget Vint. ”Själv lider jag ibland av att inte förstå dataprogrammering i mitt yrke, och jag är övertygad om att en grundläggande förståelse kommer att krävas för att lyckas i många yrkesområden framöver. Programmering handlar också om friheten att skapa och skydda sitt eget material, vilket borde vara en rättighet för alla. Se er omkring - världen ägs av datanördar.” Foto: Gorm K Gaare
Andreas Ehn, Spotifys första teknikchef, medgrundare och vd för den digitala presentkortstjänsten Wrapp. ”Det finns ett stort värde i att fler förstår hur datorer och nätverk fungerar. Att lära sig grunderna i programmering är ett bra sätt. Jag skulle gärna välja en skola med den läroplanen för mina eventuella barn. Däremot tycker jag inte att det bör finnas en statlig läroplan som alla skolor tvingas följa.” Foto: Sören Andersson
Ylva Berg, Nordenchef, programvaruföretaget Dassault Systèmes. ”Hur programmering införs i skolan är minst lika viktigt som att det gör det. Det ställer höga krav på lärarna och planen och kräver också investeringar. Men på ganska kort sikt tror jag att Java och C++ kan bli lika självklara tillval som andra språk, och ge en ny dimension till matematiken.” Foto: Dassault Systems
Åsa Landén Ericsson, vd, konsultföretaget Enfo Pointer. ”Dels för att programmering är en väldigt bra övning i logik, som kan hjälpa barnen att tänka bättre och enklare även i matteämnet. Dels för att IT kommer att genomsyra i princip alla områden framöver. Om du jobbar med musik, vård, kommunikation eller inom verkstad kommer inte att spela någon roll." Foto: Joakim Braun
Björn Regnell, professor i datavetenskap, Lunds universitet. ”Det är allmänbildning att förstå hur en dator kan programmeras. Det är också viktigt ur demokratisk synvinkel att alla har grundkunskaper i datalogi och programmering för att alla ska kunna vara med och forma morgondagens samhälle. Att programmera är ett kreativt skapande som kopplar samman matematik, svenska, NO, SO med kultur och globalt samarbete.”
Eva Fors, marknadsdirektör, Microsoft Sverige. ”Programmering ger verktygen man behöver för att nå ut med sina tankar och idéer. Skapa, uppfinna, kommunicera och lösa problem åt andra eller tillsammans med andra. Att börja med programmering redan i grundskolan är absolut en sak som elever skall få möjlighet att göra.”
John Elvesjö, vice vd och grundare, Tobii Technology som utvecklar teknik för att styra datorer med ögonen. "Programmering är självklart på schemat. Inte bara för att det är nyttigt och kommer användas av många senare i livet, utan även för att det är en mycket bra övning för hjärnan och det logiska tänkandet." Foto: Tobii Technology
Malin Persson, vd Chalmers ägarstiftelse. ”Att tidigt och praktiskt få förståelse för it, inte bara som brukare, utan också ur ett utvecklingsperspektiv ger sannolikt våra barn ökad beredskap för att ta sig fram i dagens samhälle. Jag ser positivt på att praktisk it-kunskap såsom programmering införs inom ämnena matematik och teknik i grundskolan.” Foto: Cicci Jonson
Peter Sunde, en av grundarna till Pirate Bay. ”Vansinnigt roligt blir det när man kan skapa sin egen pryl som består både av hårdvara och mjukvara!” Foto: Marina Filipovic Marinshe
Kristina Höök, professor i interaktionsdesign på KTH, chef för interaktionslabbet på Sics. ”Digital kompetens borde vara en grundläggande kompetens i grundskolan. Men det handlar inte bara om programmering. Dataslöjd borde vara ett obligatoriskt ämne. Datorn ska inte bara vara ett hjälpmedel för att lära sig andra ämnen, utan barnen måste få lära sig att använda datorn som ett eget uttrycksmedel.”
Hans Rosling, professor i internationell hälsa, Karolinska Institutet. ”Det är bra att kunna. Vi hade träslöjd och syslöjd, laborationer i fysik, kemi och biologi. Det var bra att kunna. Nu är det hög tid för att lägga till kodslöjd.” Foto: Jonas Ekströmer
Bo Hammarlund, serieentreprenör, vd Nocilis Materials. ”Det är viktigt att barn får lära sig och inspireras av att använda datorer. Min son fick tidigt programmera en applikation: kastparabeln för en satellituppskjutning.”
Ulf Nilsson, dekanus och professor i datalogi, Tekniska Högskolan, Linköpings universitet. ”Begreppet programmering saknas idag helt i grundskolans läroplaner; till och med i kursplanerna för teknik och matematik. Alla behöver naturligtvis inte kunna programmera senare i livet, men det är viktigt att väcka intresse tidigt, inte minst bland flickor, och det är en mycket central kompetens i yrkeslivet.”

I Storbritannien ingår programmering i läroplanen från nästa höst. Även svenska elever borde lära sig programmera i skolan, anser it-kändisar Ny Teknik talat med.

Publicerad

Stödet för att införa programmering i skolan bland it-profiler är massivt. Chefer på storföretag som Ericsson, Saab och Autoliv förordar det. Det gör även tillfrågade dataprofessorer, och entreprenörer bakom framgångsrika företag som Axis, Tobii och TAT.

Hampus Jakobsson, medgrundare av it-bolaget TAT, som såldes till Blackberry för över 800 miljoner kronor, är övertygad.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här