Digitalisering

Valannonser på Facebook ska verifieras med vykort

Facebook ska börja verifiera valannonser med hjälp av vykort, uppger phys.org. Foto: David Magnusson / SvD / SCANPIX

För att förhindra utländska försök att påverka den amerikanska valprocessen tänker Facebook ta hjälp av snigelpost.

Publicerad

I lördags berättade Facebooks Katie Harbath, ansvarig för att hjälpa politiker att använda plattformen, för National Association of Secretaries of State att företaget kommer att börja skicka vykort till dem som vill köpa politiska annonser. Detta för att försäkra sig om att annonsköparna faktiskt bor i USA, berättar phys.org.

Facebooks nya metod, som innebär att de som vill köpa utrymmen för politiska annonser på plattformen måste ange en särskild kod som de får hemskickad, kommer att tillämpas för första gången inför det amerikanska halvtidsvalet, som går av stapeln i november i år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här