V2-kopia tävlar med Paul Allen mot rymden

2004-05-14 15:42  
V2-kopian Arrow

Microsoftmiljardären Paul Allens rymdfarkost Spaceship One genomförde igår ännu en lyckad flygning mot stjärnorna. I tävlingen om att nå rymden med en billig farkost utmanas nu Allen av en kopia på Hitlers V2-raket.

Spaceship One mot 70 km
Under gårdagens flygprov nådde den 62-årige testpiloten Mike Melvill 70000 meters höjd i de prov som görs att nå målet 109000 meter, där rymden anses börja.

Flera team har antagit utmaningen från X-Foundation att transportera tre människor till den höjden i en farkost som inte får byggas med offentliga medel. Förstapriset, X-prize, är 10 miljoner dollar.

Bill Gates kompanjon Paul Allen, som idag håller sig undan offentligheten, har satsat en rejäl slant och är den största finansiären bakom Space Ship One. Den erfarne flygplanskonstruktören Burt Rutan har konstruerat farkosten, som först lyfts av ett jetdrivet moderplan och sedan startar på 15000 meters höjd och flyger med raketmotorer.

Spaceship One är det projekt som har kommit längst. Men det utmanas nu av ett kanadensiskt team, The Arrow, som har byggt en klart V2-inspirerad raket med plats för tre passagerare.

V2-kopian Arrow från London, Kanada
Under våren ska kapseln för passagerarna genomgå landningsprov. Samtidigt testas raketmotorn i provbänk.

Raketen är 18 meter lång, 4 meter längre än Werner von Brauns V2-raketer, som i tusental skickades iväg mot London i andra världskrigets slutskede.

V2-raketen är urtypen för de amerikanska och ryska rymdraketerna, och världens första egentliga rymdfarkost. Det var med förstorade och förbättrade V2-raketer som de båda stormakterna på 1950-talet för första gången kunde låta flygande farkoster övervinna jordens dragningskraft och börja smaka på rymden.

Ironiskt nog har The Arrow sin hemmabas i London, men den här gången i Ontario i Kanada.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt