Utmanaren näst störst på kroppsnära teknikprylar

2015-06-04 11:42  

För ett år sedan stod Fitbit för nästan halva marknaden av kroppsnära teknikprylar (wearables). Men en ny utmanare har plötsligt tagit en fjärdedel av marknaden. Och det är inte Apple.

Fitbit är inte längre den överlägsna tillverkaren av kroppsnära teknikprylar, eller wearables som de kallas på engelska. Under första kvartalet förra stod Fitbit för 45 procent av marknaden.

Ett år senare är bolagets andel nere i 34 procent, enligt analysföretaget IDC som presenterat siffrorna.

Tvåa på marknaden, med en fjärdedel av försäljningen, är kinesiska Xiaomi, som inte ens fanns med på listan förra året.

Xiaomis träningsband Mi Band är en stor framgång. Det är billigt, kostar 15 dollar, ungefär 125 kronor, och bolagets hemmamarknad är stor.

Trea på marknaden är Garmin, med en andel på 6 procent. Tätt följt av Samsung som med sin smarta klocka fick drygt 5 procent. Först därefter kommer Jawbone.

Många räknar med att listan kommer att förändras nästa gång. Apples Watch började säljas i april, alltså under årets andra kvartal. Men Apple får slåss mot många allt billigare varianter. Enligt IDC har snittpriserna rasat "rätt drastiskt" på ett år. Mer än 40 procent av prylarna kostar nu under 100 dollar, cirka 850 kronor.

Hela marknaden för kroppsnära teknikprylar har trefaldigats på ett år. Från 3,8 miljoner sålda prylar första kvartalet 2014 till 11,4 miljoner samma period i år.

IDC räknar med en fortsatt stark tillväxt, och spår att det kommer säljas 46 miljoner kroppsnära teknikrpylar i år, och 125 miljoner 2019.

 

Få de senaste tekniknyheterna direkt till din mejl – prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt