Uddevallabron invigd

2000-05-24 13:00  
I förra veckan invigdes Sveriges längsta motorvägsbro, Uddevallabron. Det är en snedkabelbro som löper över Byfjorden strax sydväst om Uddevalla. Bron och den så kallade Sunningeleden, den nya motorvägssträckan förbi Uddevalla, kommer att förkorta resvägen för E6-resenärerna med 12,8 kilometer, och avlasta Uddevalla en stor del av genomfartstrafiken. Hela sträckningen är 9 kilometer lång. Cirka 10 000 fordon beräknas passera bron varje dygn.

Bron har fått en ny och unik typ av broräcke. Räcket är en så kallad eftergivlig konstruktion. Det innebär att det kan röra sig en aning utåt vid en eventuell påkörning. Räcket absorberar mer av fordonets rörelseenergi, och skadorna på fordonet blir mindre.

Brokablarna är fästa i vägbanan med en ny typ av friktionsdämpare, som inte tidigare använts i Sverige. Friktionsdämparna ska minska vibrationer och svängningar som uppstår vid blåst.

Innan höststormarna sätter in är det även tänkt att Uddevallabron ska förses med ett automatiskt vindvarningssystem. Tanken är att bilisterna ska varnas av skyltar före de sista avfarterna på var sida om bron. Om de ändå kör förbi skyltarna ska det finnas möjlighet att vända framme vid de nedfällda bommarna.

Enligt Lars Lund, byggprojektledare på Vägverket för Uddevallabron, kommer bron sällan behöva stängas.

- Det kommer inte att handla om dagar. Vi kanske blir tvungna att stänga tre fyra gånger om året, och högst några timmar åt gången. Det brukar oftast bara röra sig om kraftiga vindbyar. Systemet kommer att börja varna vid 17-18 sekundmeter, och det krävs en vindstyrka på 28-30 sekundmeter för att vi ska behöva stänga bron.

Automatiska vindvarningssystem av den typ som nu ska installeras, används redan i Norge.

Uddevallabron har kostat cirka 900 miljoner kronor att bygga.

Pierre Kjellin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt