Digitalisering

Uber får kritik för gisslan-priser

Det skandalomsusade taxi-företaget Uber lyckades åter igen hamna i strålkastarljuset under dramat i Sydney, där en gärningsman tog 17 personer som gisslan i över 16 timmar.

Samtidigt som Sydneys operahus stängde och byggnader evakuerades annonserade företaget på Twitter att de höjde priserna.

Beslutet försvarades med att prishöjningen var för att locka fler av sina chaufförer att gå online och ta emot bokningar. Företagets affärsidé bygger på att kunder bokar körningar via en app.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här