Digitalisering

Twitters kunder flyger vidare

Twitter tappar användare i högre grad än konkurrerande webbtjänster. Det visar en rapport från analysfirman Nielsen Ratings.

Publicerad

Twitter, en mycket populär ”mikroblogg”, har problem med att behålla sina användare. 60 procent återkommer inte från månad till månad. Det ger tjänsten en ”retention rate” på bara 40 procent, att jämföra med mer etablerade sociala nätverkstjänster som Facebook och Myspace, som håller 70 procent av sina kunder i ett fast grepp.

Twitter har växt som en luftballong det senaste året, inte minst på grund av uppmärksamhet från kändisar. David Martin på Nielsen Online konstaterar dock att webbfenomen som har Twitters stora problem att behålla kunder får tillväxtproblem – de nya kunderna förmår inte ersätta den mängd som tröttnar och hoppar av.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här