Twitters kunder flyger vidare

2009-04-30 09:59  

Twitter tappar användare i högre grad än konkurrerande webbtjänster. Det visar en rapport från analysfirman Nielsen Ratings.

Twitter, en mycket populär ”mikroblogg”, har problem med att behålla sina användare. 60 procent återkommer inte från månad till månad. Det ger tjänsten en ”retention rate” på bara 40 procent, att jämföra med mer etablerade sociala nätverkstjänster som Facebook och Myspace, som håller 70 procent av sina kunder i ett fast grepp.

Twitter har växt som en luftballong det senaste året, inte minst på grund av uppmärksamhet från kändisar. David Martin på Nielsen Online konstaterar dock att webbfenomen som har Twitters stora problem att behålla kunder får tillväxtproblem – de nya kunderna förmår inte ersätta den mängd som tröttnar och hoppar av.

Än är det inte katastrofläge för Twitter, och eftersom tjänsten är gratis kan man undra vilken betydelse de dåliga siffrorna har. De ställs dock i skarpt ljus med tanke på att det ryktats att Google förhandlat om att köpa Twitter. Detta är den väg populära, gratis webbtjänster brukar gå. Något av de stora webbföretagen som faktiskt tjänar pengar köper gärna sociala nätverkstjänster, helt enkelt för att få tillgång till användarna.

Niklas Dahlin

Mer om: Facebook Twitter

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt