Två butiker slåss nu <br/>om dina tidskriftsköp

2010-09-13 14:25  

I våras startade Qiozk och idag lanserades konkurrenten Paperton. Båda är svenska och vill bli din virtuella tidskriftskiosk – i datorn, mobilen och läsplattan.

Paperton.se har varit igång i testversion sedan i somras men lanserades publikt på måndagen.

Inledningsvis kan man köpa och läsa tidskrifter i datorn, just nu ett femtiotal titlar, men inom kort ska det bli möjligt även i Apples Iphone/Ipad, och innan årets slut också i mobiler med Android.

Förlagen skickar pdf-utgåvor av tidskrifter till Paperton som sköter allt från försäljning till visning på webben, och dessutom ser till att innehållet blir sökbart via Google.

Bolaget som just fått två miljoner kronor i riskkapital från Almi Invest och Wingefors Invest, har åtta anställda och konkurrerar med tjänsten Qiozk.

Qiozk har i princip samma upplägg men börjar från andra ändan. Sedan i våras finns ett program för Iphone/Ipad, och under utveckling är en variant för att läsa tidskrifterna på datorn.

Tjänsten ägs av det lilla Göteborgsföretaget Aggressive Development som annars arbetar med just program för Iphone/Ipad.

Bland motsvarande utländska aktörer finns amerkanska Zinio.com samt Pressdisplay.com.

Både Qiozk och Paperton har samma grundidé – att man ska kunna köpa och läsa tidskrifter på alla möjliga olika apparater, och att läsandet ska vara synkroniserat så att man kommer åt sitt bibliotek från valfri apparat.

Upplägget har en ekonomisk poäng: När försäljningen sker via Iphone/Ipad tar Apple 30 procent i provision. Men om man kan kan köpa tidskrifterna via datorn och sedan läsa dem i exempelvis Iphone kommer man runt Apples provision.

Qiozk tar idag 20 procent i egen provision, vilket även Paperton siktar på i Iphone/Ipad. På webben kan Paperton dock ta ut mellan 30 och 50 procent i provision.

Qiozk och Paperton uppger att priset på de virtuella tidskrifterna ligger på mellan 40 och 80 procent av pappersutgåvorna.

– Vår förhoppning är att pressa ner priserna ytterligare, säger Nima Samimi, vd för Paperton.

– En viktig aspekt är att TS-mätningar (de som används för förlagens information om upplagans storlek, reds anm) bara gäller om utgåvan kostar minst 50 procent av vad originalutgåvan kostar, så många förlag har justerat sitt pris efter det, påpekar Klas Petersson på Aggressive Development.

Paperton förösker på flera sätt härma försäljning av traditionella tidskrifter. Bland annat får kunderna tillgång till en gratis artikel i varje tidskrift, för provläsning. De kan också bläddra och se suddiga, oläsbara sidor i resten av tidskriften.

Dessutom ska Paperton erbjuda prenumerationer. För ett fast månadspris får man tillgång fri till fem titlar och kan då även läsa tidigare utgivna nummer av tidskrifterna.

På sikt tänker sig Paperton att expandera till Norden och Europa, och siktar även på dagstidningar.

En annan tjänst blir att hjälpa mindre förlag med mer avancerade interaktiva utgåvor i stil med Bonniers koncept Mag+ som finns bakom Ipadprogrammet Popular Science+, eller Adobes teknik som tidningen Wired använder i sin Ipadversion.

– Det är helt suveränt att det går åt det hållet. Mer interaktivt innehåll gör även att man kommer att kunna ta mer betalt eftersom man adderar värde, säger Nima Samimi.

Även Qiozk och Aggressive Development tänker i liknande banor.

– Vi tycker att det är väldigt spännande. Frågan är egentligen vad en tidning är. Är det sidor, artiklar, tv, film, en upplevelse...? Det funderar vi på varje dag, säger Klas Petersson.

Vanliga webbsidor verkar inte vara svaret på tidningarnas framtid. Hur tror du att framtidens virtuella tidskrifter kommer att se ut?

– Jag tror personligen att det går åt app-hållet (appar – program i mobil eller läsplatta, reds anm). Appar vars innehåll ständigt förändras.

– I en digital värld finns det ingen anledning att göra tidningar som i dag med rader av artiklar. Varken sid-analogin, bläddrings-analogin eller hårt layoutad text kommer att finnas kvar.

– Jag tror att man måste ha känslan av en tidning men ta tekniken från webben. En viktig detalj är hur stor del av skärmen man läser på. Just fullskärmsbilden där man tar bort lister uppe, nere och i kanterna så att man verkligen är inne i tidningen, gör väldigt mycket.

– Jag tror också att tidningen ska vara avgränsad, och inte ge en oändlig läsupplevelse när man klickar vidare, vilket Bonnier också kommit fram till. Man vill kunna slappna av i tidningen.

– Det handlar också om hur man söker upp information – på webben är det aktivt men i en tidning är det passivt. Man läser något man är intresserad av men får samtidigt något man inte visste att man var intresserad av, utan att behöva jobba för det, säger Klas Petersson.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt