Digitalisering

TV4 kan släckas för två miljoner hushåll: ”Oväntat stor prishöjning”

Comhem och Telia-ägda TV4 förhandlar om ett nytt avtal och om ingen överenskommelse nås kan Comhems och Boxers kunder förlora möjligheten att se TV4:s kanaler på fredag natt. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Telia och Com Hem kommer inte överens och TV4-kanalerna kan försvinna ur kanalutbudet för två miljoner Comhem- och Boxer-kunder.

Publicerad

På fredag natt blir det svart i rutan om inte parterna når en snabb överenskommelse.

– Vi förstår att kunderna tycker att detta är struligt. Jag kan bara beklaga det, säger Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Comhem.

– Vi är förvånade över att ha hamnat i det här läget återigen, säger han.

Efter långa förhandlingar kom de två trätande bolagen överens så sent som i december förra året. Nu vill TV4 inte förlänga avtalet, enligt Comhem.

Oväntad prishöjning från TV4

Kunderna riskerar nu att inte få kanaler de räknat med och betalat för, inte ens ett år efter den förra tvisten.

– Tyvärr har TV4 kommit med en oväntat stor prishöjning som vi inte kan acceptera, säger Joel Ibson.

Han vill inte berätta hur mycket pengar striden handlar om.

Charlie Forsberg, kommunikationschef på TV4, skriver i ett mejl att bolaget självklart vill nå ut till så många tittare som möjligt.

"Skulle Comhems kunder bli av med TV4 mitt under en pågående global pandemi kommer tittarna att kunna se den linjära TV4 kanalen gratis på TV4 Play, precis som på en vanlig TV. Men vi hoppas verkligen att inte Com Hems kunder ska drabbas av en släckning igen", skriver han.