Tv Ericssons tillväxthopp

2008-10-07 23:00  

När Ericsson bjöd in amerikanska investerare på en heldag om teknik var budskapet att alla kurvor pekar uppåt. Och att nästa tillväxtområde blir tv.

Ericsson hade show för finansvärlden i somras. Amerikanska investerare var inbjudna till en heldag i Boston.

Vinstvarningar och stagnerande marknad har tvingat Ericssons ledning att ligga lågt med optimistiska prognoser. Men tillväxt är vad investerarna vill se.

I Boston var temat för dagen visioner, strategi och teknikutveckling. Tio presentationer och 155 bilder senare står det klart att budskapet är att tillväxten återkommer. Ingen preciserade hur stor eller när i tiden. Men alla kurvorna pekade uppåt, vare sig det gällde abonnenter, trafik eller terminaler. Mer oklart var det hur det blir med intäkterna.

Däremot är det helt klart att Ericsson ser tv som sin nästa stora tillväxtmarknad. Tv kommer att förändra telekomvärlden.

Marknadschef Johan Bergendahl var ovanligt tydlig i sin beskrivning av företagets utveckling.

Förr:Ericsson gjorde telefonen personlig.

Nu: Ericsson gör bredbandet personligt.

Sen: Ericsson gör tv personlig.

Med tv menar Ericsson såväl 42-tummaren på väggen som ip-tv i datorn och mobilen via bredband. Nätutrustning kommer även i fortsättningen att vara kärnverksamhet. Men det gäller nät för teleoperatörernas inträde i den nya tv-världen.

Ericsson förutspår att antalet tv-tittare via bredband kommer att öka från dagens blygsamma 12 miljoner till 140 miljoner inom fem år. Och mobil-tv-tittarna väntas växa från 20 miljoner till 460 miljoner.

Torbjörn Nilsson, Ericssons förra strategichef, förutspådde att ip-tv och internet kommer att tiofaldiga trafiken i näten de närmaste fem åren. Och han talade om den kommande "Exa byte-eran". Då trafiken mäts i miljoner biljoner byte.

Ökad trafik betyder ökade investeringar i nät, är Ericssons budskap. Det krävs också ny utrustning för att klara trafiken som tittarna själva väntas sända iväg.

-Youtube står för 10 procent av internettrafiken, påminde Torbjörn Nilsson.

Den talade trafiken i telenäten kommer nästan inte märkas i näten jämfört med de enorma datamängder som kommer att transporteras. "Voice will be noice", som Torbjörn Nilsson sa.

Enligt Ericsson har man redan all den utrustning som teleoperatörerna behöver för att kunna erbjuda tv. Tack vare förvärvet av Tandberg kan Ericsson erbjuda bättre bildkvalitet. Köpet av Redback gav bättre routrar och med Entrisphere kom avancerade produkter för överföring av multimedia i optiska fibernät, så kallad gpon.

Men Ericsson ska sälja mer än pryttlar. Svenskarna vill bli den ledande integratören för tv-lösningarna. Teleoperatörer, som Telia Sonera, utan egen tv-erfarenhet ska få hjälp av Ericsson, var budskapet.

Mer luddiga var beskeden om när denna tv-marknad tar fart. Konkurrensen är dessutom stenhård. Cisco, Alcatel-Lucent, Nokia Siemens finns där redan.

Teleoperatörerna tvekar också inför de stora investeringarna. I synnerhet i Europa, mindre i USA.

För vad kan operatören egentligen erbjuda annat än vanligt tv - fast via bredbandsnätet? Telia Sonera marknadsförde sin bredbands-tv hårt under OS. Men tittarna gjorde inte vågen.

-Men i OS 2012 i London kommer vanligt folk att inse att tv blivit något helt nytt. Att tv också handlar om video, musik, spel, kommunikation, transaktioner och information, försäkrade Peter Linder, chef för helhetslösningar på Ericsson Networks.

Framtidens ip-tv - mer än vanlig tv

* Information, från sajter som Google, Yahoo med mera.

* Hushållstjänster, budget, säkerhet, recept med mera.

* Kommunikation som sms, mms, Skype.

* Betaltransaktioner, med kreditkort som Visa och handelssajter som Ebay.

* Underhållning, "traditionell tv", men också datorspel, filmer, musik, bilder. NyT

Mer om: Ip-tv TV

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt