Turbulenta tider hos Nokia

2009-11-11 12:50  

Det var ett annat Nokia som visade upp sig på de årliga framtidsdagarna för journalister i Helsingfors. Det snackades om konflikter, turbulens och kollisioner. Nokia känner sig jagat.

Det talades mer än vanligt om stora utmaningar och stora förändringar. Strategichef Heikki Norta valde beskrivningen turbulenta tider. Och det populära teknikbegreppet ”konvergens” fick också en ny betydelse. Vanligen menar man en sammansmältning av områden som mobiler och datorer, eller mobila nät och fasta nät.

Men utvecklingschef Mary McDowell sa under sitt framförande att ”jag ser konvergens mer som en kollision”. Och Henri Tirri,. chef för Nokias forskningscenter, sa att han hellre använder ordet ”konflikt än konvergens”.

Det nya språkbruket indikerar att Nokia känner sig jagat. Av Google, av Apple, av datortillverkare som Dell, och av piratkopior från Kina.

Under de två dagarna, som Nokia kallar ”The way we live next”, brukar ledande personer peka med hela handen för att visa vart framtiden är på väg. Det gjorde de även denna gång, men inte fullt så självsäkert.

Ödmjuk strategichef

Nokias strategichef var överraskande ödmjuk, och medgav att Nokia är sent ute när det gäller att erbjuda tjänster över nätet. Och att ”nedladdning av musiktjänster är nytt för oss”.

Utvecklingschef Mary McDowell valde också att betona vad Nokia inte är. Det har jag aldrig hört tidigare. Konkurrensen från de amerikanska it-bolagen har satt sina tydliga spår.

- Vi är annorlunda än andra Silicon Valley-företag, sa hon.

Hon markerade att Nokia inte bara är till för folk med djupa fickor. Och inte bara gör en enda modell som passar alla. Tydliga sparkar till Apples Iphone, alltså.

- Och allt handlar inte om ”molnet”. Vi tror inte att mobilen bara blir ett fönster in mot molnet. Vi tror att mobilerna kommer att bli allt smartare, snyggare och mer personliga, sa hon.

Ett självklar åsikt från världens största mobiltillverkare. Mer överraskande att hon ansåg sig tvungen att betona det.

Men Mary Mc Dowell berättade också vad Nokia vill göra. Och det är att göra mobiler och tjänster för den miljard människor som ännu inte har vare sig pc eller mobil. Det är med mobilen som många når ut på nätet för första gången.

- Vår Ovi-mail som lanseras i utvecklingsländer och har redan över 2 miljoner abonnenter, sa hon.

- Det handlar alltså inte bara om att göra billiga mobiler, vilket vi är bra på. Det handlar också om att förse dem med rätt funktioner.

Tjänster för u-länder

Många av årets föredrag handlade om de mobiltjänster, som Nokia utvecklar för landsbygden i utvecklingsländerna. Vädertips till lantbrukaren, språkkurser till familjer, och de nya betalningstjänsterna.

Att Nokias satsning på att bli mobilvärldens Visa står också klart efter de här dagarna. Redan i augusti berättade Nokia att man vill jobba med finansiella tjänster. Men Teppo Paavola, som leder det nya området, har redan mycket på plats. Mobilföretaget söker redan licenser för att få bedriva finansiella tjänster hos olika regulatorer världen över.

- Vi kopierar de affärsmodeller som redan existerar. Lite olika för olika marknader. Kreditkortsföretag brukar ta 10-20 procent av transaktionsavgiften, medan merparten av avgiften går till bankerna, sa han.

Den första ”Nokia Money”-tjänsten lanseras i början av nästa år.

Nokia ska särskilja sig från konkurrenter som Google och Apple genom att nyttja sitt globala återförsäljarnät. Säljarna ska läras upp till bankmän och tjänstesäljare.

Det låter smart. Västvärldens teknikfolk väljer Iphone och Appstore. Och vem har inte hört talas om Google. Men det finns närmare sju miljarder människor i världen. Och en miljard av dem har redan en Nokia-mobil.

Så kundkontakten finns där. Varumärket är också starkt. Nummer ett i Indien de senaste åren.

Men små okända mobiltillverkare börjar ta en allt större andel av de enklare mobilerna. Samtidigt som modeller med Googles Android och världens datortillverkare ger sin in på segmentet med de mer avancerade modellerna. Och att sälja tjänster är en helt annan sak än mobiler. Och det har Nokia redan blivit varse. Därav de senaste dagarnas snack om turbulens, konflikter och kollisioner.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt