Tröja taggad med rfid som hockeybiljett

2015-02-10 14:51  
Modo-fans som köper säsongsbiljett får en tröja med insydd rfid-teknik.

MoDo Hockey blir först i Sverige att testa Assa Abloys rfid-teknik insydd i sina lagtröjor. Modo-fans som köper säsongsbiljett får en tröja som fungerar som inträdesbiljett.

Det är Assa Abloys amerikanska företag HID Global som levererar rfid-tekniken till Modo Hockey i Örnsköldsvik.

Liknande teknik har används av hockeylag i den nordamerikanska ligan NHL med resultat att lagen sålt fler säsongsbiljetter än tidigare tack vare intresset för att få en rfid-taggad lagströja som säsongsbiljett, skriver Assa Abloy i ett pressmeddelande.

Rfid, radio-frequency identification, är en teknik för läsa information från ett busskort, en etikett i kläder, passerkort etcetera på korta avstånd utan att kortet måste vidröra läsaren.

Assa Abloys dotterbolag HID Global har tagit fram en rfid-etikett som är inbäddad i materialet Epoxy, som tål tvätt, regn och hårt slitage. Att hockeyklubbar väljer att rfid-tagga sina lagtröjor med den här typen av rfid-märkning är bra reklam för HID Global.

 

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Lars Anders Karlberg

Mer om: Rfid

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt