Trög start för Zounds Marshall-telefoner

2016-09-16 11:17  
Foto: Marshall Headphones

Satsningen på smarta Marshall-mobiler har hittills inneburit miljonförluster för svenska Zound Industries. Nu är det oklart om företaget kommer att släppa fler telefoner.

I juli 2015 kom nyheten att svenska högtalar- och hörlursbolaget Zound Industries – som licensierar varumärken som Marshall och Urbanears – skulle ge sig in i mobilbranschen.

Deras första telefon blev Marshall London, en Androidbaserad musikmobil med dubbla hörlursuttag, två stereohögtalare och en design som för tankarna till Marshalls klassiska förstärkare.

Marshall London släpptes den 21 augusti, med Telia - som även är delägare i Zound Industries - som operatörspartner. Då var prognosen att sälja 50 000 enheter under 2015.

Nu står det klart att Zound Industries har missat det målet med råge: I dagsläget har bolaget lyckats sälja knappt 17 000 telefoner, skriver Di Digital.

Förväntningarna hos Zound Industries var att telefonförsäljningen skulle skapa en vinst på två miljoner kronor. Låga marginaler i försäljningen har i stället lett till att företaget har gått back en miljon på affären.

På grund av de uteblivna framgångarna är det i nuläget oklart om Zound Industries kommer att släppa en ny generation av sina Marshall-telefoner.

– Vi håller just nu på med ett strategiarbete för att bestämma vad Zound Instrustries ska satsa på och inte i framtiden. Detta kommer att vara en del av det beslutet, säger Pernilla Ekman, vd för Zound Industries, i en kommentar till DI Digital.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt