Tredubbling av miljöbilar i januari

2006-02-01 15:48 Lars Anders Karlberg  
Etta i Sverige

Det såldes nästan tre gånger så många miljöbilar i Sverige under januari i år som för ett år sedan. Mer än var tionde såld bil under januari var en miljöbil, rapporterar branschföreningen Bil Sweden.

Ford Flexifuel har funnits i flera år och satt sig på marknaden.
Mest populära är etanolbilarna Ford Focus Flexifuel, Saab 9-5 Bio Power och Volvo V50 Flexifuel. De dominerar Bil Swedens lista över de 14 största namngivna miljöbilsmärkena i Sverige.

Snäppet längre ned på listan kommer Volvos etanolbil Volvo S40 Flexifuel och Toyotas elhybridbil Toyota Prius.

Etanolbränslet E85, det vill säga 85 procent etanol och bara 15 procent bensin, dominerar bland miljöbilarna i Sverige.

På Bil Swedens lista finns bara fyra gasdrivna miljöbilar - Volvo V70 Bi-Fuel (89 st), Volvo S60 Bi-Fuel (29 st), VW Golf Bi-Fuel (7 st) och Fiat Punto Bi-Power (7 st).

På listan finns också tre bilar - Toyota Aygo, Citroen C3 och Smart For Two - som drivs med traditionellt bränsle, bensin och diesel, men som inte släpper ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer och där dieselbilarna har partikelfilter.

Bil Sweden tar med den tunga hybridbilen Lexus RX400h, som drivs av bensin och batteri. Den är i dag inte klassad som miljöbil av Vägverket men väl av vissa kommuner, bland annat Stockholm som släpper igenom Lexus RX400h utan vägtull.

Mer än var tionde nyregistrering är en miljöbil
Totalt såldes det 2.119 miljöbilar i Sverige under januari. Det är en ökning med 188 procent jämfört med janari 2005 och 12,4 procent av alla nyregistrerade personbilar under januari 2006.

Januari blev något sämre än december, då det registerarades 2.549 nya miljöbilar, en ökning med 206 procent jämfört med december 2004.

Men andelen miljöbilar av den totala nyregistreringen var lägre i december än nu i januari - 10,2 procent miljöbilar i december och 12,4 procent i januari.

Under hela 2005 registerades det 14.021 miljöbilar. Det motsvarar 5,1 procent av alla nya bilar i Sverige. Året innan var miljöbilarnas andel bara 2,7 procent.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS