Trafikledning på distans: ”Ett fönster matchar inte teknikutvecklingen”

2017-09-11 15:52  

Flygledaren Olov Esberg både ser och hör vad som händer på Örnsköldsviks flygplats. Trots att han sitter 15 mil därifrån.

På ett torn i Örnsköldsvik fångar kameror, mikrofoner och sensorer upp vad som sker på flygplatsen. Informationen skickas till en central i en källare på Midlanda flygplats i Timrå/Sundsvall där Remote Tower Center, RTC, finns – det första i världen när det togs i drift våren 2015.

Olov Esberg är en av flygledarna. Han känner väl till Örnsköldsviks flygplats. I över 25 år var han en av flygledarna i tornet där.

– I Örnsköldsvik var det mycket ensamarbete. Här är det en central med flera kolleger omkring mig, och det är roligare. Äldre konventionella torn har ofta utrustningen mer utspridd i tornet, vilket gör arbetet omständligt och ger en sämre arbetsmiljö. Här har vi allt samlat framför oss, och det är intuitivt utformat, säger Olov Esberg.

Är det en skillnad mellan att titta ut genom fönstret och att se på bildskärmar?

– Ja, vi kan lägga fram mer information och funktioner i bildskärmens yta på ett helt annat sätt än som är möjligt på fönstren i ett konventionellt torn. Här behöver jag inte titta ner så mycket. Det finns en teknikutveckling som ett dött fönster inte kan matcha.

Läs mer: Kritik mot trafikledning av flera flygplatser samtidigt

Ljudet från Örnsköldsviks flygplats hjälper till att förstärka intrycken.

– Vid dåligt väder, när det är svårare att se, hör vi på maskinerna om de landar eller drar på. Det blir ytterligare en dimension.

Den oro som fanns hos flygledarna när fjärrstyrning först kom på tal handlade främst om att behöva flytta, inte en oro för tekniken, enligt honom.

– Det finns sådana höga säkerhetskrav. Om tekniken inte hade fungerat hade vi aldrig fått tillstånd att starta. Tvärtom, det här höjer flygsäkerheten, menar Olov Esberg.

Fjärrstyrning är helt beroende av att uppkopplingen av systemen fungerar. Regelverket kräver att alla system har redundans, det vill säga att det finns en reservkapacitet. Nu planeras det för att installera en tredje länk för radiotrafik, eftersom regeln är att flygtrafiken måste stoppas om det inte finns redundans. En tredje länk gör att trafiken kan fortsätta, även om det blir problem med en länk.

Läs mer: Människan i centrum av automatiska trafiksystem

RTC vid Midlanda ska ta över både Sundsvalls och Linköpings flygtrafiktorn. Inom kort kan centralen alltså ha ansvar för tre flygplatser.

Det innebär inte att en och samma flygledare ska ha koll på flera flygplatser samtidigt. Men den utvecklingen är helt rimlig, anser Olov Esberg.

– Det är fullt möjligt med multipla torn. Det kanske inte gäller alla tider på dygnet, alla situationer eller alla flygplatser. Men om tio, tjugo år har en flygledare säkert ansvar för minst två flygplatser samtidigt och fjärrstyrd flygtrafikledning kommer att finnas i många länder.

LFV:s flygtrafikledning i Sverige

Flygtrafiktjänsten i Sverige utförs av LFV både för civilt och militärt flyg på 20 flygplatser och tre kontrollcentraler.

Kontrollcentralerna i Malmö och Stockholm håller koll på flygplanen när de är i luften mellan flygplatserna. När planen kommer in på flygplatsernas områden tar den lokala flygtrafikledningen över.

Varje år rör sig cirka 700 000 flyg i Sveriges luftrum. LFV har cirka 600 operativa flygledare.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL