Trafikkaos vid taxiprotester mot app-taxi

2014-06-12 13:41  

Trafiken blockerades i flera europeiska städer på onsdagen när tusentals taxibilar protesterade mot samåkning via mobilappar. Den mest kända tjänsten, Uber, säger sig ha noterat en kraftig ökning av antalet användare i samband med protesterna.

Tusentals krypkörande taxibilar – mellan 4000 och 5000 enligt Londons transportmyndighet, 12 000 enligt arrangörerna – blockerade trafiken i centrala London på onsdagen. Liknande protester genomfördes samtidigt i Madrid, Paris och Berlin. Det rapporterar flera nyhetssajter.

Taxichaufförerna i London krävde att transportmyndigheten Transport for London skulle reglera eller begränsa raden av nya transporttjänster där användarna kan beställa och betala en bilresa via en app.

Flera sådana tjänster har dykt upp de senaste åren, bland annat de San Franciscobaserade företagen Uber, Lyft och Sidecar. En av fördelarna är att användarna kan se den anländande bilen på en karta i mobilen med hjälp av gps-positionering. Även färdkostnaden beräknas via gps.

Taxichaufförernas argument mot tjänsterna är att de inte kan ge samma säkerhet och kvalitet eftersom de inte omfattas av samma regelverk som traditionell taxi.

Protesterna kan dock ha haft delvis motsatt effekt. Uber, som är den största av tjänsterna, uppgav att antalet nya användare under onsdagen var åtta gånger högre än normalt.

Uber grundades 2009 och erbjöd ursprungligen transporter i exklusiva bilar till relativt högt pris, men 2012 introducerades Uberx där normala bilar används och priserna är lägre. Tjänsten är nu tillgänglig i 128 städer i 37 länder, bland annat i Stockholm där även användning av taxibåtar planeras.

I juni i år tog Uber in 1,2 miljarder dollar, motsvarande närmare åtta miljarder kronor, i nytt riskkapital och säger sig därmed vara värderat till 17 miljarder dollar eller omkring 110 miljarder kronor. Det framgår av ett blogginlägg hos Uber.

Uber, Lyft och Sidecar har upprepade gånger bötfällts och uppmanats av myndigheter att upphöra med sin verksamhet för att den strider mot olika regelverk, men i många fall har myndigheterna dragit tillbaka uppmaningarna eller hittat ett samförstånd.

I Kalifornien definierade transportmyndigheten CPUC förra året en ny typ av transportföretag – Transportation network company – som passar för de nya tjänsterna. Ett sådant företag kopplar ihop passagerare med förare som använder sina personliga icke-kommersiella fordon.

CPUC ställer samtidigt en rad krav på sådana företag, bland annat bakgrundskontroll och utbildning av förare, regler för alkohol och droger samt obligatoriskt försäkringsskydd.

Även användare har protesterat mot de nya transporttjänsterna på olika sätt. Bland annat gäller det Ubers rörliga prissättning som innebär att taxorna höjs vid stor efterfrågan i särskilda situationer. Vid snöstorm och andra extrema väderförhållanden har Ubers priser ökat upp till åtta gånger.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt